۰۱۳-۳۳۲۵۴۵۹۷
پشتیبانی و مشاورهبه یک سری توضیحات که به توضیح و تفسیر صفحه وب میپردازد، توضیحات متا (Meta Description) می گویند. در واقع توضیحات متا به طور معمول برای موتور های جستجو نوشته شده تا کاربر بتواند در زمان دیدن صفحه مورد نظر در نتایج جستجو توضیح مختصری را دیده و از نظر بگذراند.
واقعیت این است که تگ های توضیحات متا اهمیت زیادی برای رتبه بندی سایت شما از سمت موتور های جستجو ندارد. شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود که وقتی توضیحات متا ارزشی برای موتور های جستجو ندارد پس در کل چه ارزشی دارد؟ واقعیت این است که این تگ ها در کلیک کردن کاربر در صفحه نتایج موتور های جستجو اهمیت ویژه ای دارد و هرچه تعداد این کلیک ها بالاتر باشد، صفحه مورد نظر در رتبه بالاتری در صفحه نتایج جستجو قرار بگیرد. این موضوع می تواند از نظر موتور های جستجو از این نظر مفید باشد که توضیحات متا به اندازه ای مفید بوده است که توانسته نظر کاربر را به سمت خود جلب کند و تعداد بالایی کلیک دریافت کند.
در ادامه یک نمونه کد HTML برای توضیحات متا برایتان آوردیم:
1 2 3 | <head> <meta name="description" content="این یک کد نمونه برای توضیحات متا است. این جهت نمایش در صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده می شود"> </head> |
به طور میانگین طول بهینه برای نوشتن توضیحات متا 155 کارکتر می باشد. اگر از این مقدار بیشتر باشد امکان دارد، متن مورد نظر توسط موتور های جستجو crop شود. علاوه بر این به شما پیشنهاد می کنیم که طول توضیحات متای مطلبتان کمتر از 100 کارکتر نباشد.
توضیحات متا در واقع وظیفه تبلیغ کردن صفحه مورد نظرتان را در صفحه نتایج موتور های جستجو برعهده دارد. در واقع توضیحات متا نقش بازاریابی جستجو را نشان می دهد زیرا این توضیحات باعث می شود که جستجو کننده یک دید کلی را از صفحه مورد نظر در ذهن خود تصور کند. هرچه از کلمات کلیدی مهم تری استفاده شود و توضیحات کامل تر باشد، آن صفحه کلیک های بیشتری را دریافت خواهد کرد (Click Rate). موتور های جستجویی مثل گوگل، برای افزایش نرخ کلیک در صفحه مورد نظر، کلمات کلیدی را برجسته تر می کنند. به همین دلیل ضروری است تا قبل از نوشتن توضیحات متا به پیدا کردن کلمات کلیدی خود در صفحه مورد نظر بپردازید.
شما می توانید هر طولی را که بخواهید برای متای خود داشته باشید، اما موتور های جستجو طول های بیشتر از 160 کاراکتر را کوتاه (Truncate) کرده، که این موضوع به خودی خود نوعی جریمه برای گوگل به حساب می آید. همچنین حواستان جمع باشد که طول کوتاه هم به سایت شما آسیب می زند. به طور معمول طول های بین 150 تا 160 کاراکتر طول مناسب و خوبی برای توضیحات متای شما محسوب میشود. طول 155 کلمه یک طول بسیار مناسب و بهینه برای شما به حساب می آید.
گوگل بار ها و بارها اعلام کرده که توضیحات متا و همچنین متا کلمات کلیدی، هیچ یک معیار درستی برای رتبه بندی سایت ها به حساب نمی آید. گوگل از توضیحات متا برای نشان دادن صفحات در نتایج جستجو زمانی که کلمات کلیدی سرچ می شود، استفاده می کند. اما توضیحات متا به طور غیر مستقیم می تواند تاثیر داشته باشد و این بدین معنی است که اگر توضیحات مناسبی انتخاب شده باشد، در تعداد کلیکی که کاربران می کنند تاثیرگذار است و هرچه یک صفحه کلیک بیشتری را دریافت کرده باشد، صفحه مورد نظر جایگاه بهتری در نتایج جستجو دریافت خواهد کرد.
توضیحات متا را باید برای هر صفحه ای که می نویسید، منحصر به فرد انتخاب کنید. یک روش برای اینکه از نوشتن توضیحات متای تکراری پرهیز کنید، استفاده از روش برنامه نویسی برای تولید توضیحات متای یکتا است، که به صورت خودکار برای صفحات ایجاد خواهد شد.
اگر از کارکتر های نقل قول و یا دابل کوتیشن در توضیحات متای خود استفاده کنید، گوگل آن ها را به صورت خودکار حذف خواهد کرد. برای اینکه این اتفاق برای توضیحات متای شما رخ ندهد بهتر است، هر کارکتری مثل جمع و تفریق و … را از توضیحات متای خود خارج کنید. علاوه بر این اگر زمانی نیاز داشتید تا نقل قولی را در توضیحات متا خود بیاورید، از کاراکتر تکی نقل قول (single quotes) استفاده کنید.
همانطور که از عنوان این مطلب دریافتید، در بعضی از موارد پیشنهاد می شود که توضیحات متا را حذف کنید. حال این موارد چه زمانی پیش می آید؟
به طور معمول اگر در هر صفحه 2 الی 3 کلمه کلید را هدف گذاری کرده باشید، میبایست حتما توضیحات متا را درج کنید، اما اگر در یک صفحه بیش از 3 کلمه کلیدی داشتید، توصیه می شود که توضیحات متا را وارد نکنید تا انتخاب آن به واسطه موتور های جستجو باشد. به طور مثال امکان دارد شما چندین مقاله یا مطلب و یا توضیحات محصول های زیادی داشته باشید که کلمه های کلیدی زیادی داشته باشد، در این چنین مواردی بهتر است که انتخاب کردن توضیحات متا برعهده موتور جستجو باشد. زیرا به طور قطع خود وبمستر نمی تواند عبارت مناسبی برای پوشش دادن و توصیف مطلب مورد نظر انتخاب کند و یا به طور مناسبی در صفحه نتایج ظاهر شود.
اگر شما یک سایت برای فروش خودرو دارید، که آگهی های متعددی برای فروش خودرو های مختلف دارد. یک نمونه از توضیحات متا برای فورد F350 به شکل زیر است:
فورد F350 دارای دو دیفرانسیل، بدون تصادف و رنگ شدگی؛ با قیمت استثنائی. این فورد مدل 1991 است و دارای 11 سال تخفیف بیمه می باشد.
حال فرض کنید کلمه کلیدی شما خرید خودرو است، یک پیشنهاد برای توضیحات متا در زیر برایتان آورده ایم.
با چند کلیک ساده، از قیمت و برند هر خودرو مطلع شده و خرید خود را انجام دهید. همچنین در خرید خودرو آنلاین به اطلاعات فنی دسترسی خواهید داشت.
در نوشتن توضیحات متا به موارد زیر توجه کنید:
خب به پایان یکی دیگر از مقالات کمک وردپرس که به عنوان پشتیبان سایت و پشتیبان وردپرس در کنار شماست رسیدیم. امیدواریم تا این جای مطلب با ما همراه بوده و نهایت استفاده را کرده باشید.
شاد و پیروز باشید
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است