شاید خیلی از شما بازدیدکنندگان درباره تبلیغات کلیکی مطالبی را شنیده باشید و خواستار این باشید تا در مورد این موضوع بیشتر اطلاعات کسب نماید ما در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که تبلیغات کلیکی چه می باشد و چه مفهومی خواهد داشت.
در اول بهتر است که با تعریف تبلیغات کلیکی آشنا شویم و نحوهی عملکرد این نوع از تبلیغات را بررسی و تحلیل نمایم.
تبلیغات کلیکی چیست ؟
تبلیغات کلیکی و یا همان PPC که مخفف شده از عبارت “pay-per-click” می باشد ، به نوعی از بازاریابی اینترنتی گرفته می شود که در آن فرد تبلیغ کننده به ازای هر بار کلیکی که بر تبلیغش میشود بهایی را باید پرداخت نماید . اصولا این نوع تبلیغات بیشتر خریداری کاربران برای وب سایت ها می باشد تا اینکه سعی شود برای جذب بازدیدهای عادی .
تبلیغات در موتورهای جستجو از اصلی ترین و موثرترین روش ها PPC به شمار میرود. این نوع از تبلیغات به تبلیغ کننده اجازه میدهد برای مکان تبلیغش در رقابتی شرکت نماید. برای مثال اگر برای کلید واژهی “PPC software” با رقیبان به رقبات وارد شویم ،این امکان وجود دارد که تبلیغ ما در بالاترین مکان در صفحهی نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود. به بیانی دیگر هر بار که شخصی به جستجوی موضوعی یا چیزی در موتورهای جستجو میپردازد، برای به نشان دادن تبلیغات مربوط با آن رقابتی میان کسب و کارها اتفاق خواهد افتاد .
این اتفاق بسیار سریع رخ خواهد داد و تبلیغات برنده در صفحه نمایان خواهد شد .
همان گونه گفته شده است هر بار که بر تبلیغ کلیک می نماید و یک کاربر به وبسایتی هدایت می شود، تبلیغ کننده موظف می باشد به پرداخت مبلغ مشخصی خواهد شد. اگر PPC کارکرد درستی داشته باشد این مبلغ واقعاً به چشم نمی آید ، چرا که بازدید از وبسایت به مراتب ارزشمندتر از مبلغی می باشد که پرداخت می شود .
به بیانی دیگر برای مثال این امکان وجود دارد که به ازای یک کلیک ما چند دلار پرداخت نماییم ولی در حقیقت همان کلیک میتواند منتهی به فروشی صد ها دلاری شود.
موارد متعددی در موفقیت یک کمپین تبلیغات کلیکی تاثیر گذار می باشد :
از تحقیق و انتخاب کردن کلیدواژههای درست گرفته تا سازمان دهی آن کلیدواژهها در کمپینها و گروههای تبلیغاتی کارآمد، بدین منظور جا گذاری صفحات فرود بهینه سازی شده برای تبلیغات کلیکی. جالب خواهد بود می دانید که موتورهای جستجو تبلیغ کنندگانی که کمپینهای تبلیغات کلیکی مرتبط و هوشمندانه دارند نسبت به بازار هدف خلق مب نمایند را با دریافت هزینههای کمتر برای تبلیغات تشویق می نماید .
در صورتی که تبلیغات و صفحات فرود وب سایت شما برای بازدید کنندگان مورد قبول می باشد، گوگل برای تبلیغات کلیکی از شما هزینهی کمتری دمیگیرد و همین موضوع باعث می شود سودآوری بیشتر کسب و کار شما خواهد شد. از همین رو اگر مایل باشد به قدم گذاشتن در دنیای تبلیغات کلیکی هستید بهتر می باشد مطمئنن در ابتدا نحوهی صحیح انجام دادن آنرا بدانید.
تعریف گوگل ادز ؟
گوگل ادز (Google Ads) که اصولا با نام گوگل ادوردز شناخته می شود، اصلی ترین سیستم تبلیغات کلیکی و یا همان PPC در جهان به شمار می رود . در پشتیبانی سایت پلتفرم گوگل ادز شرایط را برای کسب و کارها امکان تولید تبلیغات و سپس نمایش آن در جستجوهای گوگل را فراهم خواهد آورد. اگر مایلید بدانید گوگل ادوردز چیست میتوانید روی لینک کلیک نماید.
گوگل ادز با مدل تبلیغات کلیکی که در آن بازدیدکنندگان برای کلیدواژهها به رقابت می پردازند و به ازای هر کلیک مبلغ مشخصی را پرداخت می کنند، راه اندازی شده اند. در هر زمانی که موتور برای جستجویی شوع به فعالیت می نماید ، گوگل از میان تبلیغات بیشمار ادز برندگانی را انتخاب می نماید و آنها را در قسمتهای ارزشمدی در صفحه نمایش می دهند . ترکیبی از فرآیند های در انتخاب این برندگان نقش خواهند داشت . این فاکتورها میتوانند شامل کیفیت و مرتبط بودن کلیدواژههای آنها و کمپین تبلیغاتی باشند.
به صورت دقیق میتوان گفت روشی که تعیین کنندهی انتخاب یک برند برای نمایش داده شدن خواهد بود در بخش تبلیغات گوگل می باشد ، رتبهی تبلیغ کننده است . این رتبه معیاری و ارزش دارد که از محاسبهی دو فاکتور کلیدی به دست خواهد آمد : فاکتوری به نام CPC 1 و فاکتور دیگری به نام Quality Score 2. سیستم به تبلیغ کنندگان برنده اجازه خواهد داد که تا با بودجه ای که در توانشان می باشد به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا نمایند. در واقع این رقابت یک نوع مزایده محسوب میشود.
در بر گرفتن و استفاده از گوگل ادز در تبلیغات کلیکی به راستی ارزشمند و خاص می باشد ، بدین منظور که گوگل به عنوان مشهورترین موتور جستجو، مقدار زیادی ترافیک و در نتیجه حداکثر تأثیر و میزان کلیک را مهیا می سازد . فاکتورهایی که در ادامه این مقاله اشاره می شود در راستایی پشتیبانی وردپرس مشخص کنندهی میزان موفقیت کمپین تبلیغات کلیکی شما میباشد . از همین رو با تمرکز بر این فاکتورها احتمال موفقیت شما خیلی زیاد می شود :
مرتبط بودن کلید واژه : ساختن لیست کلمات کلیدی مرتبط و متن تبلیغی مناسب.
کیفیت صفحات فرود (Landing page) : تشکلیل صفحات فرود بهینه سازی شده همراه با محتوای متقاعد کننده می باشد و مرتبط و یک CTA 3 کاملاً واضع بوده که مناسب یک واژهی جستجو شونده خواهد بود .
امتیاز کیفیت : امتیاز کیفیت رتبه ای می باشد که گوگل به کیفیت و مرتبط بودن کلمات کلیدی، صفحات فرود و کمپینهای تبلیغات کلیکی اختصاص خواهد داد . به این صورتی که ذکر شد تبلیغ کنندگان با امتیاز بیشتر از تخفیفاتی برخوردار می شوند .
پیدا کردن کلیدواژه مناسب برای تبلیغات کلیکی:
جستجوی کلیدواژه۴ برای تبلیغات کلیکی می تواند با زمان زیادی همرا شود ، اما خیلی مهم نیز تلقی خواهد شد . کل کمپین تبلیغات کلیکی شما در راستایی محور کلیدواژهها به وجود خواهد آمد و اصلی ترین تبلیغ کنندگان در گوگل ادز به صورتد دائمی در حال رشد و پیشرفتد و تصحیح لیست کلیدواژههای تبلیغات کلیکی خود میباشند . اگر تنها یک بار، زمانی که اولین کمپین خود را ربر پا می نماید ، به جستجوی کلیدواژهها خواهید پرداخت ، احتمالاً صدها هزار کلیدواژهی ارزشمند، طولانی، ارزان و به شدت مربوط را که ممکن است باعث جذب بازدیدکنندگان به وبسایت شما گردند از دست خواهید داد .
یک برگه تاثیر گذار و موثر کلمات کلیدی باید متشکل موارد زیر باشد:
مرتبط بودن : از عوامل اصلی در کلمات کلیدی مرتبط بودن میباشد که مشخصاً شما مایل به پرداخت هزینه برای جذب ترافیکی که هیچ ارتباطی با وبسایت شما ندارند نمیباشند . بلکه میخواهید کلیدواژههای اصلی که منتج به CTR 5خیلی بهتر برای تبلیغات کلیکی شما میشوند و در نهایت سودآوری کسب و کار شما را بیشتر می نماید پیدا کنید . این موضوع بدین معنا می باشد که کلیدواژههایی که برای آنها به رقابت در می آید باید تا حد امکان مرتبط با محصول یا خدماتی باشند که شما رد وب سایت خود ارائه می نماید.
جامع بودن و کامل بودن :
جستجوی کلمت کلیدی و کلیدواژهها نه تنها باید متشکل از اصلی ترین و رایجترین واژههای جستجو شونده در بازار هدف شما باشد، بلکه باید در برگیرندهی کلمات کلیدی بلند هم باشد. این نوع کلمات مشخصتر و البته غیر رایجتر می باشند ، اما در مبحث جذب ترافیک از طریق جستجو بسیار مورد توجه خواهند بود . به اضافه این که رقابت کمتری بر سر این نوع کلمات وجود خواهد داشت و از همین رو ارزانتر می باشند .
گسترده بودن :
تبلیغات کلیکی تکراری نمی باشند . این احتمال وجود دارد که لازم باشد به صورت منظم کمپینهای تبلیغات کلیکی آماده شوند و گسترش یابند. این امر به منظور رشد و تطابق مداوم لیست کلیدواژهها انجام می پذیرد .
اداره کمپین تبلیغات کلیکی:
از عوامل اصلی در پشتیبان سایت این مورد می باشد ، در مواقعی که کمپین تبلیغات کلیکی خود را راه اندازی می نماید ، لازم می باشد آنرا مدیریت نماید تا اطمینان حاصل نماید که به صورت دائمی تاثیر گذار واقع خواهد شد. در واقع ، فعالیتهای منظمی که برای کمپین خود انجام میدهید میتواند اصلی ترین پیش بینی کنندهی موفقیت آن کمپین به شمار بیاید. باید به صورت دائم عملکرد کمپین را بررسی کرده و تنظیمات زیر را به منظور بهینه سازی آن انجام دهید
اضافه کردن کلیدواژههای تبیلغات کلیکی:
بخشی از موفقیت یک کمپین افزودن کلیدواژههای مرتبط با کسب و کار می باشد.
تقسیم کردن گروههای تبلیغاتی:
CTR و امیتاز کیفیت را از طریق جداکردن گروههای تبلیغاتی و تقسیم آنها به گروههای کوچکتر و مرتبط تر بهبود نماید . اینفرآیند به شما کمک فراوانی می کنند تا متنهای تبلیغاتی و صفحات فرود هدف دار تری ایجاد نماید .
مرور و تحلیل کردن کلیدواژههای گران قیمت:
کلیدواژههای گران قیمت و ناکارآمد را بررسی و تحلیل نماید و در صورت لازم بودن آنها را حذف کنید.
درست کرن صفحات فرود:
محتوا و CTA های صفحات فرود را با هدف تطابق با واژههای جستجو شونده و در پایان تقویت نرخ تبدیل اصلاح نماید . تمام ترافیک را به یک صفحه ارسال نکنید .
در پایان باید به این مورد اشاره شود که تبلیغات کلیکی روشی بسیار محبوب به شمار می رود و در صورتی که درستی راه اندازی و اداره شوند میتواند در موفقیت یک کسب و کار بسیار کارآمد باشد.