اطلاعیه جهت ارتباط با بخش پشتیبانی حتما از بخش تلگرام و واتساپ در پایین سمت چپ وبسایت استفاده نمائید (پاسخگویی تلفنی در حال حاضر امکان پذیر نیست)
22 ژانویه , 2020

چگونه می توانیم با بازاریابی عصبی افزایش فروش داشته باشیم؟

تاکنون نام بازاریابی عصبی و افزایش فروش به گوشتان خورده؟ می دانید چیست؟  یا چه تاثیری در فروش محصولات شما دارد؟ پس در یکی دیگر از مقالات کمک وردپرس به عنوان پشتیبان سایت و پشتیبان وردپرس با ما همراه باشید.

همانطور که شاید بدانید این روزها بازاریابی عصبی مورد استقبال افراد زیادی در دنیا قرار گرفته است. این نوع از بازاریابی که به بازاریابی عصبی معروف است، با توجه به عملکرد مغز و سیستم عصبی بدن طراحی شده است.

بازاریابی عصبی چیست؟

کمپانی های بزرگ هزینه های زیادی برای تحقیقات بازاریابی و طراحی سیستم های نظرسنجی انجام می دهند. سپس با توجه به اطلاعاتی که از مخاطبان به دست آمده، تصمیم می گیرند محصولات جدید را طراحی کنند.

در این زمان اتفاق عجیبی می افتد، همان افرادی که در نظر سنجی ها شرکت کرده و معیار محصول ایده آل خودشان را تعریف کرده بودند، حاضر به خریدن آن محصول نمی شوند. در کتاب معروف «نقطه واژگونی» نوشته مالکولم گلادول به این موضوع پرداخته شده است. در این کتاب توضیح داده شده که مثلا افراد مختلفی که وارد یک کافی شاپ شده اند و در نظرسنجی شرکت کرده اند و گفته اند قهوه مورد علاقه شان تلخ و غلیظ است، حال همین افراد وقتی می خواهند قهوه سفارش بدهند کاملا شیرین سفارش می دهند. با توجه به این مثال و موارد مشابه ای که وجود دارد، همیشه نمی شود به نظرات مشتریان اعتماد کرد؛ زیرا گاها پیش می آید که آنها در نظرسنجی ها نظراتی داده اند که با خرید هایشان همخوانی ندارد.

بخش های اصلی مغز

همانطور که شاید بدانید مغز سه بخش اصلی دارد، مغز جدید، مغز میانی و مغز قدیم. مسئولیت مغز جدید انجام کارهای تحلیلی و پیچیده است، انجام کارهایی مثل تصمیمات منطقی، کارهای ارادی و آموزش ما با این قسمت از مغز انجام می شود.

مغز میانی کارهای حافظه را برعهده دارد. مغز قدیم مسئول فعالیت های اساسی ما برای بقا است، مثلا موضوعاتی مثل تنفس، گرسنگی و … را عهده دار است.

موضوع جالب و قابل توجه این است که بیشتر تصمیم های پایه ای و غیر ارادی توسط مغز قدیم گرفته می شود. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که در بازاریابی عصبی و افزایش فروش نیز تصمیماتی که راجع به خرید است هم توسط همین قسمت از مغز گرفته می شود. پس اگر با نحوه عملکرد مغز قدیم بیشتر آشنا شویم، راحت تر می توانیم عملیات بازاریابی را طراحی کنیم که تاثیر گذار باشد.

حال بیایید به موضوع قبلی برگردیم که به نظر شما چرا افرادی که ادعا می کردند قهوه غلیظ و تلخ دوست دارند، قهوه کاملا شیرین سفارش می دهند؟ دلیل اصلی این موضوع این است که وقتی مورد سوال قرار می گیریم، مغز جدید مسئول پاسخگویی است، و سعی می کنیم منطقی ترین جواب را ارائه دهیم، ولی وقتی در شرایط واقعی و عملی قرار می گیریم و می خواهیم قهوه بخوریم، این مغز قدیم است که برای ما تصمیم گیری می کند.

ورود به مغز انسان

خب حالا راه حل چیست؟ وقتی نمی شود به نظرسنجی مشتریان اعتماد کرد و مشتریان همواره نیازهای واقعی خود را به زبان نمی آورند چه باید بکنیم؟ اخیرا دستگاه هایی به نام FMRI ساخته شده که مدل های کوچک و قابل حملی دارد و روی سر نصب می شود و توانایی عکس برداری از مغز انسان را دارد. دانشمندان و بازاریابان می توانند به کمک این عکس ها و با بررسی مغز فردی که در حال تصمیم گیری برای خرید است، به اطلاعات موثق تری دست پیدا کنند.

اگر به زبان عامیانه بخواهیم عملکرد این دستگاه ها را توضیح دهیم باید بگوییم که وقتی یک قسمت از مغز تحریک می شود، خون با اکسیژن بالا به آن قسمت پمپاژ می شود، پس این دستگاه ها با عکس برداری کردن از قسمتی که تحریک شده اطلاعات را در اختیار محققان قرار می دهند.

بررسی کردن قسمت های مختلف مغز در حین انجام فعالیت های گوناگون ما را به نتایج جدید و قابل توجهی می رساند. به طور مثال از مغز افرادی که در فروشگاه در حال پرداخت پول هستند عکس گرفته شده و این عکس با الگو های دیگری مقایسه شده و نتیجه این بود که الگوی به دست آمده خیلی شبیه عکس هایی است که از مغز در حین تحمل درد است گرفته شده!  بنابراین با انجام آزمایشات گوناگون و بسیار می توانیم به اطلاعاتی دست پیدا کنیم که در بازاریابی و فروش به ما کمک بسیاری می کند.

۳ نکته پراهمیت راجع به مغز قدیم

همانطور که در پاراگراف های بالا هم گفتیم بیشتر تصمیمات ما قسمت مغز قدیم گرفته می شود. پس بهتر است با این قسمت از کارکرد مغز آشنایی بیشتری پیدا کنیم. هر قسمت از ۳ قسمت اصلی مغز بر قسمت های دیگر تاثیرگذار است.

بازاریابی عصبی و افزایش فروش

۱- معیار اصلی تصمیم های مغز قدیم کسب لذت و دوری از ناراحتی و درد است

دو معیار مهم و پایه ای در تصمیمات ما کسب لذت و دوری از درد است . خداوند بدن ما را جوری خلق کرده تا از آسیب های گوناگون حفظ شود؛ مثلا وقتی دندان درد داریم، مغز قدیم یک فاصله و تاخیر در همه تصمیماتی که قرار است بگیریم وارد می کند و ما را مجبور می کند که برای دور شدن از این درد اقدام کنیم. از سوی دیگر ما به طور معمول به دنبال آسایش و رفاه هستیم؛ که اگر این موضوع نبود کولر گازی، ماشین های لوکس، خانه های لاکچری و… فروشی نداشتند؛ با این حساب برای فروش بسیاری از محصولات، آوردن دلایل منطقی کافی نیست و باید به مخاطب نشان داد که چگونه محصولات و خدمات مورد فروش ما آن ها را از درد و ناراحتی دور نگه می دارد و رفاه بیشتری برای آنها به ارمغان می آورد. و اینگونه تاثیر بازاریابی عصبی و افزایش فروش نمایان می شود.

۲- مغز قدیم با تصویر ها ارتباط برقرار می کند

می توان گفت بیشتر اطلاعاتی که به مغز وارد می شود از طریق بینایی است. در آمار گیری که این را به صورت درصد نشان داده گویای این موضوع است. ۶۵ درصد اطلاعات از طریق بینایی به مغز منتقل می شود. بنابراین تصاویر در بازاریابی برای ما اهمیت بسیاری دارد. به طور معمول در بازاریابی تاکید ما روی واژگان است، چون واژگان با مغز جدید مورد ارزیابی قرار می گیرند و تحلیل می شوند ولی مغز قدیم است که تصاویر را تحلیل می کند؛ پس نتیجه این می شود که ما ساعت ها راجع به فروش یک محصول صحبت می کنیم و شخص مقابل شاید به صحبت های ما توجه زیادی نکند و نتوانیم مذاکره را به نتیجه مطلوبی که می خواهیم برسانیم ولی احتمالا اگر برای همان محصول از تصویر مناسب استفاده کنیم، احتمال تاثیرگذاری بالایی دارد. زیرا تصاویر بهتر می توانند توجه مغز قدیم را به خود جلب کند.

۳- مغز قدیم با احساسات ترغیب می شود

بیشتر تصمیمات ما به صورت احساسی گرفته می شود و بعد با منطق توجیح می شود. حال باید بررسی کنیم که احساسات ما تحت تاثیر چه عواملی است؟ یکی از عوامل تاثیرگذار که روی احساسات ما تاثیر می گذارد همان اطلاعاتی است که توسط حواس پنجگانه به مغز ما ورود می کند. شرکت های بزرگ و موفق سعی می کنند حواس مختلف شخص را در محصول و در بازاریابی محصول درگیر کنند. مثلا شرکت اپل توجه زیادی بر بسته بندی کردن محصولات خود دارد تا مشتری احساس خوبی در حین باز کردن محصول داشته باشد. و اینگونه می خواهد به وسیله بازاریابی عصبی فروش بیشتری داشه باشد.

به طور معمول آزمایش های مختلفی در فروشگاه ها انجام می شود، مثلا پخش یک نوع از موسیقی خاص بر تصمیمات خرید مشتریان تاثیر گذار است، یا رایحه های مختلف باعث افزایش یا کاهش توجه افراد می شود. مثلا در آزمایشات نشان داده شده است که استفاده از بوی وانیل باعث دو برابر شدن فروش ماهانه می شود. به طور خلاصه بخواهیم بگوییم هر عاملی که باعث شود احساس بهتری داشته باشیم در تصمیم گیری ما تاثیرگذار تر است و خرید را برای ما ساده می کند.

شاید بسیاری از مدیران فکر می کنند که راهکار هایی که برای بازاریابی عصبی گفتیم فقط برای برند های معروف با بودجه های بالا کارآمد است. ولی اینگونه نیست و بسیاری از ایده ها برای کسب و کارهای کوچک هم قابل اجرا هستند. در این مقاله با عملکرد مغز آشنا شدیم، پس در مقالات بعدی کمک وردپرس با ما همراه باشید، که بیشتر با بازاریابی عصبی آشنا شویم.

موفق و پیروز باشید.

مطالب مرتبط

نظرات و دیدگاه ها
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

    تمامی حقوق برای کمک وردپرس محفوظ میباشد طراحی شده بصورت بومی توسط کمک وردپرس