۲۳ تیر , ۱۳۹۸

چگونگی تشخیص محتوای توسط گوگل

به احتمال فراوان از جمله سوالاتی که ذهن کاربران را در گیر کرده است ، چگونگی تشخیص محتوای توسط گوگل می باشد و اینکه ما چطور می توانیم این صفحات را مشاهده کنیم..

برای بررسی و تحلیل این موضوع می‌توان فهرستی بلند بالایی از معیارهای مختلف در نظر داشت ؛ جزئیاتی مانند رفتار کاربران، سرعت بارگذاری صفحات و یا غلط‌ های املایی از جمله این موارد می باشند ؛ اما آنچه باید در نظر گرفته شود این می باشد که گوگل معمولاً به طور رسمی از معیارها و به‌روزرسانی‌های خود صحبت نمی کند و بسیاری از الگوریتم‌های گوگل به شکل یک راز مگوی باقی خوتهند ماند.

با این اوصاف آنچه کارشناسان مطرح می نمایند، نتیجه‌ی تجارت و حاصل آزمایش‌های متعدد آنان می باشد. طبق آمار گوگل، هر روز میلیون‌ها مقاله جدید در وب سایت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر می شوند که بخش قابل توجهی از آنها با هدف قرارگیری در رتبه‌های نخست تولید می شوند و ظاهراً گوگل نیز با وجود اینکه یک ماشین برنامه‌ریزی‌شده می باشد ، در اغلب موارد به خوبی می‌تواند کیفیت محتواهای منتشر شده را تشخیص دهد .

البته باید دقت فراوان داشت که عکس العمل گوگل در قبال محتوای انگلیسی با محتوای فارسی کمی متفاوت خواهد بود (تشخیص و درک محتوای انگلیسی برای گوگل بسیار ساده‌تر می باشد)، اما سؤال مهم این است که چگونه گوگل با استفاده از ربات‌های خزنده‌ی خود کیفیت محتوای را می شناسد؟

گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می دهد؟

خب حتما گوگل معیارهایی برای تشخیص محتوای با کیفیت از محتوای بی کیفیت را دارد که برخی از آن‌ها برای ما بسیار واضح می باشند و برخی دیگر جذابیت خاصی دارند . از همین رو

گوگل به محتوای یکتا نیاز خواهد داشت و می‌خواهد اطمینان حاصل کند مطالبی که به دست کاربران می‌رسد از ارزش بالایی برخوردار می باشند یا نه. در نتیجه ، تنها با تغییر لغات و کلمات نمی‌توان محتوایی غیرتکراری و البته با ارزش و مفید تولید نمود .

گوگل علاقه خیلی زیادی به لینک‌های طبیعی دارد که به صفحات مختلف اشاره می نماید. این لینک‌ها اگر از سایت‌های معتبر و متعددی باشند ، از دید گوگل به این معنی می باشد که صفحه مورد نظر از کیفیت بالایی برخوردار می باشد و یک مرجع مناسب و غیرتکراری محسوب خواهد شد که بسیاری به مطالب آن استناد نموده اند .

چگونگی تشخیص محتوای بی کیفیت توسط گوگل

از همین رو گوگل به کیفیت لینک‌های دریافت شده توسط یک صفحه نیز اهمیت نشان می دهد. این لینک‌ها چه خارجی باشد و چه داخلی، اگر از صفحاتی با کیفیت و با رتبه بالا گرفته شوند، به‌عنوان معیاری برای سنجش محتوای با کیفیت در نظر گرفته خواهند شد .

علاوه بر تمام این موارد ذکر شده، شاید نکته جالب این موضوع این باشد که گوگل حتی به بازخورد کاربران در بخش دیدگاه‌ها نیز اهمیت نشان دهد و از این طریق میزان علاقه یا توجه کاربران به محتوای صفحه را بسنجد. در واقع یکی از معیارهای اصلی گوگل برای سنجش محتوای با کیفیت این می باشد که محتوای صفحه، به سوالات کاربران پاسخ می دهد.

گوگل و روانشناسی رفتار کاربران:

بهتر می باشد که بدانید که گوگل به شکل جالبی از رفتار کاربران به میزان رضایت آنها از مطالب وب‌سایت پی خواهد برد . کاربران با جستجوی عبارات مختلف در گوگل، با صفحاتی از لینک‌های مختلف مواجه خواهد شد و به طور معمول، بر روی یکی از لینک‌های بالای صفحه نخست نتایج جستجو، کلیک می نماید.

در این بین، برخی از کاربران مدت زمان طولانی در آن صفحه باقی خواهند ماند و بعضی دیگر از آن صفحه خارج خواهند می شوند و دوباره به صفحۀ جستجوی گوگل بر می گردند . سپس بدون کلیک نمودن بر روی لینک‌های نتایج پیشین، یک عبارت کاملاً متفاوت را جستجو می کنند و به وب‌سایتی با موضوعات متفاوت سر خواهید زد.

نگاه گوگل:

در هر دو حالت این رفتار از نگاه گوگل به این معنا می باشد که صفحه‌ی نخست به پرسش جستجوگر به طور کامل پاسخ داده خواهد شد و مشکل او را رفع نموده است.

از طرف دیگر تصور نماید که کاربری با کلیک بر روی یکی از نتایج جستجو به صفحه‌ای وارد خواهید شد و بلافاصله از صفحه مذکور خارج می شوند و بر روی یکی دیگر از لینک‌های نتایج کلیک نماید . این رفتار به گوگل می‌گوید که صفحه نخست به خوبی نتوانسته به پرسش کاربر پاسخ دهد.

اگر این رخداد برای یک صفحه بارها تکرار شوند ، گوگل در نمایش آن صفحه تجدید نظر نموده است و این صفحه را به رتبه‌های پایین‌تر انتقال دهد و لینک دیگری را به‌جای آن در نتایج جستجو به نمایش می گذارد .

معیارهای جالب‌تر برای تشخیص کیفیت:

سرعت بارگذاری:

سرعت کم بارگذاری صفحات نیز در سنجش چگونگی تشخیص محتوای توسط گوگل تاثیر به سزایی خواهند داشت. با توجه به اینکه کاربران اینترنتی چندان صبور نخواهند بود ، گوگل سرعت بارگذاری کامل صفحات به همراه تمام عکس‌ها و گرافیک‌ها را یکی از معیارهای مهم در تشخیص کیفیت محتوا در نظر می گیرد.

علاوه بر دسترسی سریع، ریسپانسیو بودن صفحات سایت (تطبیق مناسب صفحات بدون به‌هم‌ریختگی فونت و گرافیک‌ها بر روی دستگاه‌های مختلف نظیر موبایل، تبلت و لپ‌تاپ) نیز به‌عنوان یکی از راه‌های تشخیص محتوای با کیفیت مطرح خواهند شد .

اشتباهات املایی:

در چگونگی تشخیص محتوای توسط گوگل شاید برایتان خیلی شگفت انگیز باشد که گوگل به سطحی از پیشرفت رسیده است که اشتباهات املایی را تشخیص می دهد و از نتایج آن برای سنجش محتوای بی کیفیت استفاده می نماید

اما با توجه به آزمون‌های صورت گرفته می‌توان با احتمال بالایی گفت که الگوریتم‌های گوگل دست‌کم در بخش زبان‌های پرکاربرد نظیر انگلیسی، اشتباهات املایی و دستور زبان را به خوبی متوجه خواهند شد و صفحات پراشتباه را از نتایج خود حذف می نماید یا به رتبه‌های پایین‌تر می رسند.

برای فهمیدن بهتر این موضوع لازم است به یکی از صفحات با کیفیت و پربازدید خود (ترجیحاً انگلیسی) عمداً اشتباهات املایی و نگارشی را اضافه نماید . پس از مدتی مشاهده خواهید نمود که صفحه مذکور دیگر از رتبه و بازدید پیشین برخوردار نمی باشد.

البته ما چنین آزمون و خطایی را به شما توصیه نمی شود ! همچنین، همانطور که گفته شده است این امر برای محتوای انگلیسی دقت بالایی برخوردار می باشد و در مورد محتوای فارسی هنوز با نقص‌هایی روبرو می باشد .

استفاده از تگ Alt برای محتوای تصویری:

نکته بسیار مهمی که باید پشتیبان سایت آن را  در چگونگی تشخیص محتوای توسط گوگل در نظر داشته باشد این است که تصاویر یکی از راه‌های افزایش جذابیت، بهتر خوانده شدن و کوتاهی محتوای متنی به شمار خواهند رفت که از سوی کاربران اینترنتی و موتورهای جستجو نیز بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت بنابر این ، برای گوگل تنها به‌کارگیری تصاویر کافی نمی باشد و این موتور جستجو به استفاده از تگ Alt برای تصاویر نیز تأکید زیادی خواهند داشت .

تگ Alt در واقع بیان کننده موضوعی می باشد که از تصویر استنباط خواهد شد و در هنگام عدم بارگذاری آن به‌جای متن به نمایش در خواهد آمد . از همین رو ، مرورگرهایی که از قابلیت خواندن متن برای افراد نابینا برخوردار خواهند بود نیز می‌توانند با خواندن این تگ، مفهوم تصاویر را به این دسته از کاربران اینترنتی انتقال نمایند .

از همین رو ، به خاطر داشته باشید که طول تگ Alt بیش از ۱۲۵ کاراکتر نمی باشد و در صورت امکان از کلمات کلیدی در آن استفاده خواهد شد تا از شانس بیشتری برای قرارگیری در رتبه‌های بالاتر نتایج تصویری گوگل برخوردار شوند . به عقیده برخی کارشناسان عدم استفاده از این تگ به معنای محتوای بی کیفیت می باشد زیرا تصاویر فاقد توضیحات کافی برای خزنده‌های گوگل می باشند .

گوگل چگونه محتوای بی کیفیت را تشخیص می دهد؟

لینک دهی به منابع خارجی:

پیوندِ موضوعی صفحات، شیوه‌ای می باشد که وب‌مسترها برای افزایش بازدید کاربران از وب‌سایت و بالا رفتن مدت زمان ماندگاری آنان به کار خواهند می برند . با این حال گوگل علاقه زیادی دارد تا محتوای صفحات به‌منظور افزایشِ اطلاعات کاربران به منابع خارجی نیز لینک خواهند داد .

این لینک‌های خارجی اگر به صفحات پربازدید و مرتبط با موضوع صفحه باشند در افزایش کیفیت محتوا تاثیر گذار خواهند بود .

به صورت کلی هنگامی که به جستجوی عبارت کیفیت محتوا یا تشخیص محتوای بی کیفیت می پردازید ، با صفحاتی مواجه خواهید شد که به موضوعاتی نظیر Time on Site، بانس ریت و بازدیدکنندگان طبیعی (Organic Visitors) می‌پردازند. این موارد اگرچه از اهمیت بالایی برای افزایش کیفیت محتوا از دید گوگل برخوردار می باشند ، اما می‌توانند کمی گمراه‌کننده نیز باشند با این وصف، چشم بسته نمی توان به آنها اعتماد نمود .

Time on Site:

ماندگاری طولانی مدتِ کاربران در صفحات می‌تواند به دلیل دلبستگی و عادت آنها به وب‌سایت شما باشد . این در حالی می باشد که کاربران جدید امکان دارد چنین پیوندی با شما برقرار نمایند.

بنابر این، در برخی از مواقع کاربران به دلیل مطالعه بخشی از محتوا، مدت زمانی را در وب سایت شما توقف می نماید و Time on Site را افزایش خواهند داد . با این حال پس از مدتی به دلیل نیافتن آنچه که به دنبالش میئ باشید به صفحه نتایج بازمی‌گردند و بر روی لینک دیگری کلیک می نمایند .

همچنین، امکان دارد که کاربران با صفحات مزاحم Pop-up برخورد کنند و بستن آنها زمان زیادی را بگیرد . این مورد نیز اگرچه Time on Site را کمی افزایش خواهد داد ، اما به معنای محتوای با کیفیت نمی باشد و نارضایتی مخاطبان را به همراه خواهد داشت به علاوه ، خیلی از مخاطبان از ترس باز شدن پاپ‌آپ‌های جدید به صفحات دیگر سر خواهند زد و از وب‌سایت خارج می شوند .

Bounce Rate:

Bounce Rate نیز می‌تواند مفهومی دو پهلو داشته باشد . این معیار به معنای درصد خروج کاربرانی خواهد بود که پس از ورود به سایت شما، بدون مشاهده صفحات دیگر از آن خارج خواهند شد . با این وجود بانس ریت نمی‌تواند معیار مناسبی برای تشخیص محتوای بی کیفیت باشد و حتی به طور مستقیم نیز از سوی گوگل مورد استفاده قرار نخواهد گرفت .

گوگل تنها زمانی بازگشت کاربران از صفحات را به معنای محتوای بی کیفیت می داند که آنها بلافاصله بر روی یکی دیگر از لینک‌های نتایج کلیک نمایند .

از همین رو، کسانی که از طریق بک لینک به وب‌سایت شما هدایت خواهند شد نیز هدف و انتظار مشخصی از محتوای شما نخوتهند داشت . در واقع آنها در حین مطالعه یک مطلب با لینک صفحه شما مواجه خواهند شد و اگر خوش شانس باشید بر روی آن کلیک می نمایند و درصد قابل توجهی از آنها پس از مطالعه مطلب دوباره به صفحه مرجع بازمی‌گردند.

با این اوصاف این موضوع به معنای محتوای بی کیفیت صفحه شما نمی باشد ،علاوه بر این، کاربرانی که از طریق خبرنامه از مطالب جدید شما آگاه می باشند نیز با احتمال کمی به صفحات دیگر سایت سر خواهند زد زیرا مطالب را به‌روز مطالعه می نمایند .

 Organic Visitors :

کاربران طبیعی یا Organic Visitors نیز گاهی می‌توانند ما را به اشتباه بی اندازند احتمالاً شما نیز صفحاتی با محتوای بی کیفیت که از بازدید مناسبی برخوردارند را مشاهده نموده اید . این صفحات امکان دارد که برای عبارات و کلماتی که در حوزه کاری وب سایت شما نمی باشند رتبه خوبی کسب کرده نماید .

وجود چنین محتوایی در وب سایت شما موجب افزایش نرخ بانس ریت خواهد شد و با توجه به اینکه کلمه کلیدی سئو شده با موضوع وب سایت شما همخوانی نخواهد داشت به احتمال قوی کاربران پس از بازگشت از صفحه بر روی لینک‌های دیگر نتایج جستجو کلیک می نمایند .

نتیجه آنکه توصیه می‌شود به‌جای شادی از کسب رتبه مناسب به‌ سرعت این صفحات را از وب سایت خود حذف نموده یا محتوای آنها را اصلاح می نماید .

پس چگونه کیفیت محتوا را تشخیص دهیم ؟

در راستای در  چگونگی تشخیص محتوای توسط گوگل ، شاید برایتان سوال باشد که اگر موارد بالا آنچنان برای تشخیص کیفیت محتوا قابل اطمینان نباشد ، پس باید چه کاری انجام دهید؟ شما می‌توانید معیارهای نرخ مشارکت را با یکدیگر ترکیب نمیاد و کیفیت محتوای خود را بررسی نماید :

تعداد کل بازدیدها
نرخ مشارکت در داخل و خارج سایت
تعداد بازدید از هر صفحه پس از مشاهده صفحه فرود:

اگر کاربری به صفحه سایت شما ورود نماید، و از آن صفحه به صفحات دیگر سایت‌تان نیز مراجعه نماید ، نشانه‌ی خوبی می باشد . اگر کاربر پس از ورود از تعداد کمی صفحه بازدید نماید ، نشانه چندان خوبی نمی باشد ؛ هر چند این نشانه باید با معیارهایی نظیر بانس ریت و Time on Site ادغام شوند .

علاوه بر تمام این موارد گفته شده ، برای سنجیده شدن کیفیت محتوا می‌توانید کمی به رفتار کاربارن دقت نماید . برای مثال باید برخی معیارهای Offsite را نیز در نظر داشته باشید که از جمله آنها می‌توان به تعداد لینک‌های خارجی، رتبه دامنه لینک‌های دریافتی و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی اشاره نمود .

کیفیت بک لینک‌ها:

تعداد بک لینک‌ها از جمله معیارهایی میباشند که به خوبی کیفیت محتوای شما را نشان خواهد داد. این لینک‌ها اگر به طور طبیعی و بدون استفاده از مزارع لینک ساخته شوند بسیار سودمند خواهند بود. متأسفانه در ایران، اغلب بک لینک‌ها توسط صاحبان وب‌سایت‌ها و با پرداخت پول یا ساخت وبلاگ‌هایی با هدف تولید لینک ساخته خواهند شد .

با این حال، کیفیت و رتبه وب‌سایت‌هایی که از آنها لینک دریافت می نماید ، بیش از تعداد لینک‌ها ارزشمند می باشد . گوگل نیز به خوبی این موضوع را درک می نماید و محتوایی که از وب‌سایت‌هایی با رتبه بالا لینک دریافت می نمایند را با کیفیت می داند

تعداد دامنه‌هایی که به شما لینک داده‌اند
انتشار در شبکه‌های اجتماعی:

چگونگی تشخیص محتوای بی کیفیت توسط گوگل

بازنشر مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی نظیر توئیتر، فیسبوک و لینکدین نیز یکی از نشانه‌های محبوبیت یا اهمیت محتوای تولیدشده و در نتیجه کیفیت بالای آن می باشد .

با توجه به ، وب‌سایت‌هایی با رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل (به‌خصوص ۵ رتبه نخست)، فعالیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص فیسبوک، گوگل پلاس و لینکدین دارند و مطالب آنها از بازنشر بیشتری نسبت به سایرین برخوردار می باشد .

همین طور ، شما می‌توانید معیارهای موتور جستجو را بررسی نماید. معیارهایی همانند…

ایندکس شدن محتوا:

با وارد کردن URL صفحه به طور مستقیم درموتور جستجو می‌توانید ایندکس شدن محتوای خود را مشاهده نماید .
جستجوی رتبه صفحه بر اساس عنوان آن
بررسی نرخ کلیک صفحات با استفاده از گوگل وبمستر تولز
بررسی و تحلیل محتوای Duplicate:

اگر آدرس صفحه‌ای را در موتور جستجو وارد کنید و دو نتیجه مشابه از سایت خود را مشاهده کنید یا اگر با جستجوی عنوان یکی از صفحاتتان در نتایج جستجو، متوجه دو لینک از سایت خود شوید ، باید بدانید که باید در جهت رفع مشکل محتوای تکراری وب‌سایت خود تلاش نماید .

با محتوای بی کیفیت چه کنیم؟

سوالی که پیش می آید در  چگونگی تشخیص محتوای توسط گوگل ، این اس که با محتوا بی کیفیت چه کنیم؟ اگر زمان و حوصله کافی برای بازنگری مطالب وب سایت خود را دارید، پیش از انجام این کار بهتر می باشد سه دسته‌بندی مختلف را برای مطالب خود در نظر داشته باشید و محتوای هر یک از صفحات را در یکی از این سبدها قرار بگذارید .

محتواهای پراهمیت:

به طور معمول زمان قابل توجهی برای تولید محتواهای پراهمیت صرف خواهد شد . در نتیجه ، این مطالب از کیفیت بالا و بازدید و نظرات فراوانی برخوردار می باشند . با این اوصاف این مطالب نیازی به اصلاح یا حذف کردن نخواهد داشت .

محتوای متوسط:

دسته دوم مطالبی می باشند که اگرچه نیاز به اصلاح خواهند داشت ، اما بهتر می باشد در وب سایت باقی بمانند، این مطالب به برند شما آسیبی نخواهد زد و با معیارهای سنجش محتوای بی کیفیت گوگل نیز همخوانی نخواهند داشت .

تنها ایرادشان، شاید ناهماهنگی با سطح انتظار شما باشد که در اثر گذشت زمان ایجاد خواهند شد . در نتیجه می‌توانید با یک بازنویسی بهتر، کیفیت آنها را افزایش دهید و دوباره انتشار دهید.

محتوای بی کیفیت:

این دسته از محتوا نه تنها با سلیقه شما سازگاری ندارند ، بلکه حتی استانداردهای مورد نظر گوگل را نیز نخواهند گرفت . به طور عادی محتواهای کپی شده، محتواهای با اشتباهات املایی و دستور زبان فراوان، محتواهای بدون بازدید و بازخورد مناسب از سوی کاربران و محتواهای بدون بازنشر در شبکه‌های اجتماعی در این دسته قرار می باشند.

این محتواهای بی کیفیت مستعد ضربه زدن به رتبه وب‌سایت شما می باشد . در این هنگام بهتر است پیش از حذف ناگهانی تمامی آنها یک آزمایش کوچک انجام دهید . یک دسته قابل توجه از این مطالب را انتخاب نماید و پس از کپی برداری ، آنها را حذف نماید .و بعد رتبه میزان ترافیک و ایندکس شدن مطالب وب سایت را بازبینی می نماید.

اگر بهبود قابل توجهی در این شاخص‌ها مشاهده نمودید به‌مرور و دسته دسته دیگر مطالب را از وب سایت خود حذف نماید . در نظر داشته باشید که اگر بهبود خاصی در این شاخص‌ها دیده نمی شود یا در دسته‌بندی محتوای بی کیفیت اشتباه نموده اید یا وب‌سایت شما از لحاظ فنی مشکلات دیگری می باشد که از سوی گوگل برای رتبه‌بندی در نظر گرفته خواهد شد.

در پایان :

تولید محتوای با کیفیت همواره برای وب‌سایت‌ها اهمیت زیادی دارد و معمولاً هزینه و زمان زیادی هم برای آن صرف می نماید ؛ اما سؤال اینجاست که گوگل چطور می تواند قادر به تشخیص محتوای بی کیفیت باشد ؟ مشکلات تولید محتوای با کیفیت و معضلات ناشی از کپی برداری آن موجب شده تا برخی به تولید محتوای تصویری روی بی آورند.

بنابر این، هزینه بالای آن و مشکلات گوگل در تشخیص مفهوم این دسته از محتواها موجب شده است که تا مطالب نوشتاری همچنان بخش عمده‌ای از محتوای آنلاین را پوشش دهند . در این میان می‌توان با به‌کارگیری راه‌کارهای ساده از انتشار محتوای بی کیفیت جلوگیری نمود.

امیدواریم که در این مقاله چگونگی تشخیص محتوای توسط گوگل توانسته باشیم رضایت شما را جلب کنبم ،تیم کمک وردپرس برای شما آرزوی موفقعیت و سربلندی را دارد..

نظرات و دیدگاه ها
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

    تمامی حقوق برای کمک وردپرس محفوظ میباشد طراحی شده بصورت بومی توسط کمک وردپرس

    گفتگوی آنلاین در تلگرام