به دنبال انجام پروژه های تولید محتوا بهینه و یا کپی رایتینگ سئو هستید؟ و یا قصد دارید محتوایی جذاب و سئو شده تولید کنید؟ آیا می دانید برای این کار باید چه نکاتی را رعایت کنید؟ و یا چه کارهایی را اصلا انجام ندهید؟
البته در صورت داشتن پشتیبانی سایت نکات مهم در توسعه سایت رو به شما ارائه خواهند داد یا در صورت عدم ارائه این موارد حتما از پشتیبانی وردپرس خود درخواست کنید تا تکنیک ها و روش های بهینه در تولید محتوا را به شما آموزش دهد یا اگر وظیفه تولید محتوا را دارد به این نکات زیر توجه ویژه داشته باشد .
نکات مهم کپی رایتینگ سئو
از مترادف کلمات استفاده کنید
سعی کنید در محتوای خود از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده نکنید. زیرا استفاده بیش از اندازه از یک عبارت متن شما را غیرقابل خواندن و مسخره می کند، و امکان اینکه دچار جریمه گوگل شوید، بسیار زیاد می شود. پس برای جلوگیری از این اتفاق باید از مترادف کلید واژه ها و عبارات کلیدی استفاده کنیم.
از ابزار های تحلیل سئو و محتوا استفاده کنید
استفاده کردن از افزونه ها و ابزار های مختلفی مثل گوگل آنالیتیکس یا افزونه Yoast SEO در فرآیند تولید محتوا بهینه و سئو به ما کمک زیادی می کند. به طور مثال با استفاده از افزونه Yoast این امکان را دارید که میزان خوانایی و نکات مهم سئو را دقیق مورد بررسی قرار دهید. این ابزار ها به شما کمک خواهد کرد تا محتوایی درجه یک منتشر کنید.
Call to Action های سایت خود را به صورت روشن و واضح ایجاد کنید
call to Action های سایت خود را واضح و شفاف ایجاد کنید، به گونه ای که وقتی کاربران روی آن کلیک کردند به موقعیت دلخواه شما برسند. دلتان می خواهد بازدید کنندگان شما بعد از خواندن یک مقاله چکار کنند؟ از سایتتان خرید کنند یا مقاله دیگری را بخوانند؟ پس با کمک یک CTA خوب می تواند کاربران را به موقعیت دلخواه خود برسانید.
از لینک بیلدینگ های داخلی استفاده کنید
لینک سازی داخلی در سایت را جدی بگیرید. مثلا اگر قبلا مقاله یا پستی منتشر کرده اید که با موضوع فعلی در حال نگارشتان محتوای یکسانی دارد یا با بخشی از آن مشابه است، سعی کنید در مطلب جدیدتان به آن مقاله قبلی لینک بدهید. همچنین احتمال دارد مطلبی نوشته باشید که ترافیک زیادی را به خود جذب می کند، تحت چنین شرایطی بهتر است لینکی از محتوای جدید خود را در پست قدیمی بگذارید.
به زبان مخاطبان خود بنویسید
سعی کنید متنی که مینویسید به زبان مخاطبانتان آشنا باشد، مثلا اگر راجع به اسباب بازی محتوا تولید می کنید و مخاطب شما کودکان هستند باید تمام سعی خود را کنید تا متن شما در سطحی ترین و ابتدایی ترین حالت برای فهم کودکان باشد. علاوه بر این باید در گزینش کلمات و لحن محتوا خود دقت کنید زیرا به مانند این است که شما به طور مستقیم در حال صحبت با مخاطب خود هستید پس لحن محتوا باید به صورتی باشد که با مخاطبتان هماهنگ باشد. یقینا برای افراد متخصص نمی توانید با لحن کودکانه صحبت کنید.
کلمات کلیدی را به صورت متعادل استفاده کنید
کلمات کلیدی را به صورت متعادل در متن بکار بگیرید و فقط چند بار از کلمات کلیدی استفاده کنید. به طور معمول چگالی کلمات کلیدی بهتر است بین ۱ الی ۲ درصد باشد. مثلا جوری نباشد که در پاراگراف اول ۱۰ بار از کلمات کلیدی استفاده کرده و در طول متن فقط یک بار از آن استفاده کنید.
در کپی رایتینگ سئو چه کارهایی را نباید انجام داد
محتوای تکراری تولید نکنید
سعی کنید هیچوقت یک محتوا را به صورت تکراری در سایت منتشر نکنید. موتور های جستجو حساسیت عجیبی نسبت به این موضوع دارند و این موضوع را در رتبه بندی سایتتان لحاظ می کنند و نمی توانید تولید محتوا بهینه داشته باشید، وقتی شما یک موضوع تکراری را منتشر می کنید، باعث می شوید موتور های جستجو سر در گم شوند و نتوانند تشخیص دهند که کدام محتوا را باید در نتایج نشان دهند و همین موضوع باعث افت رتبه شما در گوگل می شود. برای حل این مشکل می توانید از Canonical URL و Redirect 301 استفاده کنید و به موتور های جستجو بگویید که این صفحات یکی هستند، در این شرایط رتبه سایت شما افت نخواهد کرد.
از Keyword Stuffing پرهیز کنید
در تولید محتوا بهینه و سئو کپی رایتینگ، نباید از کلمات کلیدی بیش از اندازه استفاده کنید. مثلا اگر جملاتتان به دلیل استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی عجیب غریب به نظر می رسد این کار را نکنید، یا اگر به دلیل استفاده از کلید واژه های زیادی متن تان حالت طبیعی ندارد، احتمالا بیش از اندازه متن تان را بهینه کرده اید. این کار به ضرر شماست زیرا در درجه اول باید مخاطبانتان را راضی نگه دارید و کاری کنید که مطالب برای آن ها قابل خواندن باشد.
محتوای خود را به یک کلمه کلیدی محدود نکنید
تحقیق در رابطه با کلمات کلیدی باید به شما کمک کند تا بتوانید محتوایی جذاب بنویسید. با این وجود لطفا فقط راجع به یک کلید واژه مقاله ننویسید و سعی کنید راجع به کلمات کلیدی متفاوتی در گوگل رتبه بگیرید. این را به خاطر داشته باشید که موضوع و کلمه کلیدی باید تقریبا شبیه به هم باشد، اگر اینگونه باشد بهینه سازی یک متن برای کلمه کلیدی خاص اصلا دشوار نیست. اما اگر موضوع پست نوشته شده توسط شما و کلید واژه تان همتراز نیست یقینا احساس خوبی در رابطه با استفاده از کلمه کلیدی نخواهید داشت.
در یک خط از تعداد حروف زیاد استفاده نکنید
شما باید طول هر خط و تعداد حروفی که در آن به کار برده اید را محدود کنید. بیشتر محتوا نویسان و بازاریابان محتوا معتقدند که هر جمله یا خط از متن باید ۶۵ تا ۷۵ کاراکتر داشته باشد. این تعداد از کاراکتر تقریبا ۱۰ الی ۱۵ کلمه می شود که به نظر ما یک جمله خوب و خوانا است.
از نوشتن مقالات خسته کننده پرهیز کنید
اطمینان حاصل کنید که سبک نوشتن شما برای مخاطبان جذاب است. مثلا از اینکه همه جملات را با یک سری کلمه تکراری شروع کنید پرهیز کنید. برای نوشتن وقت بگذارید و تمرین کنید تا حرفه ای شوید. متنوع بنویسید، یعنی از کلمات و عبارات متنوع استفاده کنید. گاهی سعی کنید با اضافه کردن یک جوک یا مثلا یک مثال جذاب متن تان را جذاب کنید.
موفق و پیروز باشید