20 مرداد , 1399

معرفی 10 ویژگی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

تجارت الکترونیک این روز ها یکی از الزامات برای کسب و کار های کوچک و افزایش فروش محصولات به حساب می آید. می توان با فروش محصولات از طریق آنلاین سود بالایی را به دست آورد و همچنین موقعیت های زیادی را برای فروش ایجاد کرد. به همین دلیل طراحی فروشگاه اینترنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. ۹۶ درصد از شهرواندان آمریکایی به دلیل صرفه جویی در زمان و هزینه های خود، همچنین جلوگیری از ترافیک ترجیح می دهند تا خرید های خود را به صورت آنلاین و از فروشگاه های اینترنتی انجام دهند.

آمار ها نشان می دهند که سایت های فروشگاه اینترنتی در آمریکا سالانه فروش ۲ تریلیون دلار را به همراه دارد، زیرا صنعت خرده فروشی آنلاین به سرعت به یک روش ارجح برای خرید کاربران و مشتریان تبدیل شد. بنابراین واضح و روشن است که سایت های فروشگاهی آنلاین جایگاه بسیار مهمی را در بازار کسب و کار به خود اختصاص می دهد. بنابراین اگر قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارید، باید بدانید ویژگی های اصلی یک سایت فروشگاه اینترنتی چیست؟

دقت کنید که فروش آنلاین تنها به برند های بزرگی همانند آمازون یا دیجی کالا محدود نمی شود؛ بلکه افراد عادی به آسانی در خانه های خود هم می توانند، فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنند.

فروشگاه اینترنتی

نکات مثبتی که یک فروشگاه اینترنتی باید داشته باشد را می توان به صورت زیر خلاصه کرد :

  • آسان بودن : گاهی اوقات لازم نیست که حتی محصولتان را در اختیار داشته باشید، بلکه می توانید بعد از سفارش مشتری کالای درخواستی را تامین کنید.
  • مقرون به صرفه بودن : راه های بسیاری برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی جدید وجود دارد، که فضای اینترنت و راه انداختن آن در فضای سایت بهترین انتخاب از جهت صرفه جویی در هزینه های جانبی به حساب می آید.
  • ویژگی ها : یک پلتفرم تجارت الکترونیک باید شامل همه موارد و امکانات باشد، تا افراد در هر جایگاهی که هستند، بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.

ویژگی های اصلی و اساسی یک فروشگاه اینترنتی شامل چه مواردی می شود؟

۱- استفاده آسان

یکی از اولین ویژگی هایی که در جهت استفاده آسان مهم است، سادگی در طراحی است. به بیان دیگر سادگی نشانه یک طراحی خوب است. و ۷۶ درصد از مصرف کنندگان با سادگی در طراحی موافق اند. کاربران معتقدند که یکی از ویژگی های مهم سایت خوب، آسان بودن استفاده از آن است. استفاده آسان از سایت است. به این معنی که مشتریان بتوانند هرچیزی را که می خواهند، با سرعت و بدون هرگونه پیچیدگی غیرضروری که از خرید آسان آنها جلوگیری کند، دریافت کنند.

استفاده آسان را می توان در سه دسته تقسیم بندی کرد :

  • داشتن ویژگی مقایسه محصولات با یکدیگر
  • اضافه کردن فیلتر برای جستجوی محصولات
  • ایجاد کردن دسته بندی های متنوع و جامع برای خرید

همچنین، امکان درج کردن نظرات کاربران، سوالات متداول و اطلاعات در رابطه با انواع سیاست های تجارت الکترونیکی که سایت شما از آن تبعیت می کند، مثل قوانین حمل و نقل محصولات و … را فراهم کنید تا به کاربران برای تصمیم گیری سریعتر و راحت تر کمک کنید.

۲- سرعت سایت

سرعت آپلود یک سایت یک شاخص مهم و اساسی برای استفاده آسان از آن سایت است فروشندگان آنلاین به معنی واقعی کلمه تنها چند ثانیه برای فروش زمان دارند. زیرا سرعت بارگذاری سایت به صورت مستقیم بر رفتار خریداران فروشگاه اینترنتی تاثیرگذار خواهد بود. طبق آمار ۵۱ درصد از مشتریان ایالت متحده آمریکا، سرعت پایین بارگذاری سایت را یک دلیل اصلی برای منصرف شدن از یک خرید عنوان کرده اند. براساس این آمار فروشگاه های آنلاین در آمریکا به طور میانگین سالانه 500 میلیارد دلار برای بالا بردن سرعت بارگذاری سایت شان هزینه می کنند. علاوه بر این، کاهش سرعت بارگذاری یک سایت از 8 ثانیه به 2 ثانیه، می تواند نرخ تبدیل رضایت خریداران را به 74 درصد افزایش بدهد.

فروشگاه اینترنتی

۳- امنیت

اهداف اصلی مجرمان سایبری را می توان سایت های فروشگاهی دانست. زیرا می تواند اطلاعات شما و مشتریانتان را به سرقت ببرد، به همین دلیل امنیت از موضوعات مهم در طراحی یک سایت محسوب می شود. بنابراین برای جلوگیری از هرگونه سو استفاده در قدم اول پروتکل امنیتی مانند SSL را فعال کرده و از مسیر امن HTTPS استفاده کنید، تا درصد به سرقت رفتن اطلاعاتتان توسط مجرمان سایبری به حداقل برسد.

از دیگر ویژگی های مورد نیاز امنیتی را میتوان اینگونه برشمرد‌ :

  • فایروال (دیوار آتشین) : به مانند یک دیوار است که ترافیک مخرب را مسدود کرده و اجازه عبور و مرور مجاز را خواهد داد
  • تایید هویت دو مرحله ای : با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، یک کد از طرف سیستم تولید می شود و از طریق ایمیل و یا شماره همراه برای شما ارسال می گردد، که یک لایه از امنیت اضافی را برای شما ایجاد می کند.

فروشگاه اینترنتی

۴– سئو سایت

بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو، به تجارت شما کمک بسیار زیادی می کند و همچنین برند شما را به دنیای اینترنت معرفی کرده و باعث می شود فروش بهتر و بالاتری را تجربه کنید.

مبحث سئو بسیار گسترده و چند وجهی است که شامل سئو در صفحه، معماری سایت، سئو فنی، محتوا، بک لینک و … می باشد. بنابراین نیازمند تلاش بسیاری است تا بتوان سئو مناسبی را برای سایت خودداشته باشید.

۵- ویژگی استفاده در دستگاه های دیگر از جمله موبایل (ریسپانسیو بودن)

یکی از مهمترین ویژگی های فروشگاه اینترنتی که برای آسان کردن سایت تان نیاز دارید تا از آن استفاده کنید، بهینه سازی برای استفاده در موبایل است. مردم بیشتر وقت خود را در تلفن همراه (در مقایسه با کامپیوتر) می گذرانند. اهمیت این موضوع در خرید های آنلاین مشخص تر می شود. بنابراین اگر هنوز هم فکر می کنید که بهینه سازی برای موبایل اختیاری و یا یک آپشن غیر ضروری است سخت در اشتباه هستید، زیرا گوگل هم سایت هایی را که برای موبایل بهینه نشده اند جریمه می کند.

۶- راه های پرداخت

وابسته به آنچه که شما قصد فروش آن را دارید، باید تعدادی گزینه برای انواع روش های پرداخت داشته باشید. بعضی ها به گزینه های خاصی اعتماد دارند، و همچنین بعضی کشور ها از روش های خاصی پشتیبانی نمی کنند. بنابراین مهم این است که مخاطبان تان را قبل از انتخاب گزینه های پرداخت به درستی بشناسید. به عنوان صاحب یک فرشگاه آنلاین باید روش های مختلف (خصوصا در رابطه با پرداخت) را برای مشتریان خود مهیا کنید. علاوه بر این باید یک فضای مطمئن و امنیت را برای پرداخت وجه از طرف مشتری فراهم کنید تا کاربران به سایت شما اعتماد داشته باشند.

فروشگاه اینترنتی

۷- نقدها و نظرات کاربران

یکی از بزرگترین مشکلات در خرید های اینترنتی این است که نمی توانید یک کالای فیزیکی را لمس کرده و آن را تجربه کنید. به همین علت یکی از ویژگی های خیلی مهم بررسی نظرات کاربران است. زیرا این قسمت تنها چیزی است که مشتریان باید برای خرید خود به آن اعتماد کنند.( البته این نکته را هم باید مد نظر قرار دهیم که همواره همه نظرات درستی و حقیقی نیست و گاها به صورت مغرضانه و از روی تعصب نوشته می شود)

براساس آمار ۹۲ درصد از مشتریان، از نظرات دیگر کاربران استفاده کرده و تاثیر می پذیرند. بنابراین رتبه بندی محصولات اولین عاملی است که مشتریان به هنگام داوری یک سایت در نظر می گیرند.

مهمتر از همه اینکه بررسی نظرات کاربران تنها بر تصمیمات خرید تاثیر نمیگذارد بلکه تا ۱۰ درصد در رتبه بندی جستجو مشاغل در موتو های جستجو هم اثر می گذارد. و نکته جالب توجه در رابطه با نقد و نظرات مشتریان این است که نباید به هیچ وجه از وارد کردن نظرات منفی در سایت خود بترسید. شاید برای تان باورکردنی نباشد ولی ۵۲ درصد از مشتریان واقعی، وقتی به یک نظر منفی می رسند، بیشتر از قبل به آن محصول اعتماد می کنند.

۸- عکس از محصولات

طبق مطالعات انجام شده توسط ۹۲.۶ درصد از مصرف کنندگان به این باورند که تصاویر از مهم ترین و اثرگذار ترین فاکتور ها بر تصمیمات خرید کابران می باشد. گرچه بیشتر افراد قبل از خرید نیاز دارند تا کالای خود را به صورت فیزیکی لمس کنند. اما عکس های فوق العاده از محصولات در فروشگاه های اینترنتی راه حل خوبی برای این موضوع باشد. سعی کنید عکس هایی که منتشر می کنید، بهینه سازی شده تا در سرعت سایت تاثیر بدی نداشته باشد و همچنین کیفیت بالایی داشته باشد. علاوه بر این تصاویر باید قابلیت بزرگنمایی هم داشته باشد تا افراد بتوانند جزئیات بیشتری از محصول را ببینند.

۹- عضویت در سایت

سایت شما باید قابلیت اضافه کردن حساب مشتری به فروشگاه اینترنتی را داشته باشد، زیرا این ویژگی امکانات مثبتی از جمله موارد زیر را برای شما در پی خواهد داشت.

  • تامین امنیت حساب کاربری و حفظ اطلاعات آنان
  • دسترسی آسان به مشتری برای ترغیب مشتری به خرید مجدد از یک محصول
  • به دست آوردن اطلاعات مشتری برای تبلیغات

البته بعضی از قالب ها به خودی خود دارای این ویژگی هستند، اما اگر یک فروشگاه اینترنتی  را از ابتدا می سازید، خیلی مهم است تا این قابلیت را به هنگام طراحی در آن بگنجانید.

۱۰ – صفحه تماس با ما

صفحه تماس یکی از اصلی ترین قسمت های یک فروشگاه اینترنتی برای اطمینان در کاربران است. علی الخصوص اهمیت این قضیه به هنگام فروش محصولات خاص و گرانقیمت مشخص می شود.

مشتریان از این طریق می توانند با شما ارتباط برقرار کرده و سوالات و ابهامات خود را با شما در میان بگذارند. بنابراین این قسمت را جدی بگیرید. زیرا اینگونه قوانین مشتری مداری را رعایت کرده اید و اینگونه مشتری اعتماد بیشتری به شما خواهد کرد.

کلام آخر

خب به پایان یکی دیگر از سری مقالات کمک وردپرس به عنوان پشتیبان سایت و پشتیبان وردپرس رسیدیم. همانطور که خودتان هم می دانید، موارد بیشتری برای ویژگی های اصلی یک فروشگاه اینترنتی وجود دارد. اما امیدواریم با رعایت 10 مورد بالا هم بتوانید یک فروشگاه اینترنتی فوق العاده راه اندازی کنید. لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

موفق و پیروز باشید

نظرات و دیدگاه ها
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

    تمامی حقوق برای کمک وردپرس محفوظ میباشد طراحی شده بصورت بومی توسط کمک وردپرس