سئو خارجی وردپرس، از اصلی ترین راه های موفقیت هر کمپانی یا گروه می باشد. اگر سئو داخلی سایتتان را در بهترین شکل ممکن انجام دهید و نهایت هوش و استعدادتان را در آن خرج کنید مطمئنا باز هم کمبودی احساس می شود که نام آن Off-page SEO یا Off-site SEO (سئو خارجی)می باشد.
برای داشتن یک وبسایت پویا با کمک وردپرس پشتیبان وردپرس و پشتیبانی سایت های ایرانی همراه باشید تا مرحله به مرحله سئو خارجی را به شما آموزش دهد. در این تکنیک های گفته شده در این مقاله در صورت اجرا و توجه مستمر قطعا در سئو وردپرس نتیجه خواهید گرفت .
نکته : این موارد اصلا در افزایش سرعت وردپرس شما تاثیری نخواهد داشت و بهتر است برای اصل موضوع سئو یعنی سرعت لود وبسایت مقالات دیگر کمک وردپرس را مطالعه کنید .
سئو خارجی چیست ؟
در خارج از صفحه سایت هر گونه اقدامی که انجام می شود تا در نتایج گوگل سایت بالا بیاید و یا سئو سایتمان وضعیت بهتری پیدا کند،سئو خارجی می گویند. این اقدامات عبارت انداز اعمالی که روی صفحات دیگری از دامنه وبسایتی که قصد پیشرفت آن را داریم و یا بیرون از آن و یا در هر مکان دیگری.
چه مواردی را سئو خارجی سایت می نامند؟
برای سئو خارجی سرفصل های زیر ضروری است
۱ – لینک بسازید و یک لینک دریافت کنید : این که یک لینک به صفحه و سایت مورد نظر دریافت کنید،از مهم ترین و ارزشمند ترین راه ها برای افزایش رتبه سایتتان در گوگل می باشد .
۲ – در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید : ساخت لینک، معروف کردن نام برند یا همان Brand mention از جمله کارهایی می باشد که باید در صفحات مجازی انجام دهید. این کارها در سئو خارجی سایت بسیار مفید و سودمند خواهد بود.
مواردی که در بالا نام برده شدند،خود هر یک شامل چند بخش می باشندکه ما قصد داریم مرحله به مرحله این موارد را به شما مشتاقان حوزه وب آموزش دهیم تا بتوانید سئو خارجی را برای سایتتان به بهترین نحو ممکن انجام دهید.
لینک سازی
یکی از مهم ترین عوامل و عناصر برای این که گوگل به سایتتان رتبه دهد،لینک دادن می باشد. اما چگونه باید لینک بدهیم ؟ و یاکیفیت لینک یعنی چه؟
از مهم ترین اقداماتی که اکثر کسانی که در حوزه وب و سئو و یا به عبارتی وب مستران با اهمییت آن آشنا می باشند لینک سازی می باشد. اما این سوال مطرح می شود که آیا هر لینکی در سئو خارجی سایت می تواند موثر باشد.
در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. زیرا لینک دادن دارای عوامل بسیاری است که باید متخصصان سئو آن را بررسی کنند. بسیاری از این عوامل را همه می دانند ولی بسیاری دیگر تخصصی هستند و فقط متخصصان سئو آن ها را می دانند .
از مهم ترین و اصلی ترین عوامل سئو مخصوصا سئو خارجی سایت لینک سازی می باشد. از نگاه دیگر در تعریف لینک می توان گفت که یک لینک یک رای از وبسایت مبدا به سایتی است که به آن لینک داده شده است. هر لینکی نمیتواند مورد تایید گوگل قرار گیرد پسباید در لینک دادن یک سری قوانین و ضوابط را رعایت کرد.
دامنه سایتی که لینک در آن قرار دارد
– تعداد لینک هایی که می توان از سایت های مختلف دریافت کرد بسیار زیاد می باشد. اماباید گفت که این لینک ها ارزش چندانی ندارند زیرا به عنوان سایت اسپم از آن ها یاد می شود.
شما این امکان را دارید تا با Disavow کردن این سایت ها از خطر پنالتی شدن دور شوید.
صفحه شامل محتوای لینک باید با کیفیت باشد
– صفحه ای که در آن لینک قرار میگیرد باید از لحاظ کیفیت در سطح بسیار بالایی باشد.به طور مثال اگر لینک را در صفحه ای که تعداد بسیار بالا و به طور غیر معمولی لینک خارجی در آن موجود می باشد،بسازید، مطمئنا آن لینک هیچگاه به اندازه لینک هایی که به روش Editorial وبه دست ویراستار و نویسنده در صفحه ی مورد نظر سایت قرار میگیرد،تاثیر چندانی نخواهد داشت.
برای این کار بهتر است که لینک هایمان را به طور طبیعی و به تعداد دفعات مناسبی بسازیم و در سایت قرار دهیم.علاوه بر این سئو داخلی صفحه ای که قرار است که لینکمان را در آن قرار دهیم در تاثیر داشتن لینک بسیار موثر است.
موضوع یا عنوان سایتی که در آن لینک قرار می دهیم بسیار موثر است
– سایت های فروش بک لینک که به ما اجازه قرار دادن لینک در آن ها را می دهند بسیار موثر می باشند. ولی به سبب این که عنوان این بخش در آن ها مورد توجه قرار نمیگیرد،چندان هم موثر نیستند.اگر میان عنوان صفحه، متن لینک، صفحه هدف لینک و دیگر لینک هایی که در آن صفحه هستند و نیز لینک هایی که در صفحه هدف هستند بسیار مهم می باشند
متن لینک و فالو یا نوفالو بودن
– نوشته ای که توسط آن به سایت خود لینک می دهید یا همان Anocher text از نظر موتورهای جستجو به خصوص گوگل بسیار با اهمیت می باشد. برای مثال “اینجا کلیک کنید”یا “به ما سر بزنید” و…،در مقایسه با لینک هایی که به وسیله ی کلمات کلیدی یا نام برند به سایت و صفحه مورد نظرتان داده می شوند ازچندان قدرتی برخوردار نیستند.
به علاوه بسیار حائز اهمیت است که لینکی که میسازید به صفحه اصلی سایتتان نباشد و به صفحه ای برود که با کلمه کلیدی سایتتان ارتباط موضوعی داشته باشد. به علاوه فالو یا نوفالو بودن لینک، در پاس دادن ارزش و PR به صفحه مورد نظر و هدف بسیار موثرند. لینک هایی که به صورت فالو می باشند تاثیر بسزایی در صفحه هدفتان خواهند داشت.
لینک هایی را که می سازید از نظر تعداد بسیار حائز اهمیت می باشند.
اگر بتوانید در مدت 10 دقیقه بیشتر از 5000 لینک بسازدید، سبب می شود تا این لینک ها در زمانی کمتر از 2 روز توسط گوگل مور د بررسی قرار گیرند و سئو خارجی را در بهترین شکل ممکن انجام دهند .
موقعیت قرار دادن یک لینک در صفحه
فرض کنید لینکی که به صفحه از سایت شما اشاره می کند، در بخش فوتر، داخل تگ footer صفحه قرار گرفته باشد. این حالت با زمانی که لینک در داخل متن قرار گرفته باشد و در راستای توضیح قبلی، با کلمات و هدینگ های مرتبط احاطه شده باشد زمین تا آسمان فرق دارد.
باید توجه کرد که لینک هایی که در داخل تگ های <aside>و<footer> قرار میگیرند به سبب معنای این کدهای HTML، به مراتب اهمیتشان از لینک های که در محتوای اصلی و تگ <main> یا <article> کم تر می باشد.
دانستنی های در مورد لینک سازی
۱ – اعتماد یا Trust
trustیا در زربان فارسی اعتماد ، همان اعتبارنامه گوگل و یادیگر موتور های جستجو می باشد وهمین کسب اعتماد آن ها سبب می شود که صفحات مختلف سایت مورد نظر دارای اعتبار بیشتری باشد و از نظر کاربران قابل اعتماد تر باشند و رتبه ی بالا تری کسب کنند.
این قسمت از مهم ترین و تاثیر گذارترین بخش های سئو می باشدو هر آنچه که در این جا گفته می شود نتایج مشاهدات وتجربه های گروه کمک وردپرس می باشد مهم ترین روش های افزایش اعتماد به شکل زیر می باشند.
۲ – افزایش اعتبار یا Authority
Authority، که در زبان فارسی به معنای اعتماد است کلمه ای است که خود به تنهایی قادر به توضیح مفهوم خود می باشد. البته ذکر این سخن نیز قابل ذکر است که این موضوع هیچ ارتباطی با Page authority و Domain authority توسط moz ندارد در گوگل برای این موضوع تعریف های متفاوتی وجود دارد .
به همین سبب و برای تحقق این موضوع داشتن لینک هایی با نام دامنه،شبکه های اجتماعی فعال،تولید کردن محتوای مفید،و یا تعداد دفعاتی که نام برندتان به همراه کلمه کلیدی هدف در متور های جستجو سرچ می شود و یا این که در سایت هایی که اعتبار بالایی دارند لینک داشته باشید،می تواند سبب بهبود سئو خارجی سایت شما شود
۳ – تاریخجه وب سایتتان بسیار مهم است -شاید سایت شما مدت زیادی نیست که فعالیت خود را شروع کرده است،اگر این گونه است،میتوان با اطمینان گفت که سایتتان از نظر اعتبار و اعتماد گوگل، بسیار ضعیف تر از سایت هایی است که مدت هاست در زمینه های مربوط به شما فعالییت میکنند.
برای بهبود این وضعیت،شما باید تمام فعالییت هایی که سبب بهبود وضعیت سئو خارجی سایت می شود را در بهترین شکل ممکن انجام دهید،البته با این تفاوت که زمان از مهم ترین عوامل می باشد.
۴ – استفاده از SSL در صفحات مهم سایت
– بر خلاف وجود یک باور اشتباه که فکر می کند داشتن SSL مستقیما باعث افزایش رتبه سایت می شود و سئو خارجی یا داخلی را بهتر می کند، SSL یک مفهوم بسیار مهم و متفاوت از سئو است که به امنیت می پردازد. SSL ضمن موارد بسیار زیاد و پیچیده ای که در مدیریت سایت و سرعت آن ایجاد می کند، یک الزام برای صفحاتی است که اطلاعات از بازدید کننده دریافت می شود. داشتن یک وبسایت امن فاکتور مهمی در جلب اعتماد گوگل است.
این نکته را در نظرد اشته باشید که در هنگام طراحی سایت وردپرس و یا طراحی قالب وردپرس این موضوع مهم ssl و یا https را برای سایت خود در نظر داشته باشید .
۵ – سئو خارجی و ارتباط نزدیکش با شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی به روش های زیادی به شکل مستقیم و غیر مستقیم روی سئو خارجی سایت و سپس روی سئو کلی سایت، تاثیر بسیار مهم و حیاتی خواهند داشت. امروزه یکی از مهم ترین دلایلی که سایت های قدیمی تر، جای خود را به سایت های جدید تر می دهند این است که سایت های جدید، روی شبکه های اجتماعی به صورت جدی تری کار می کنند. کار در شبکه های اجتماعی، چیزی فراتر از فقط ساخت لینک در آنهاست.
داشتن لینک در شبکه های اجتماعی
– شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، تویتر، گوگل پلاس و لینکدین امکان ایجاد لینک به سایت شما را فراهم می کنند. می توانید مطالب مهم و پست های خود را با لینک در شبکه های اجتماعی قرار دهید و اقداماتی مانند تبلیغ روی آن ها و تشویق دیگران بر اشتراک گذاری پست هایتان، آن ها را Promote کنید.
برند سازی با کمک شبکه های اجتماعی
– وقتی در شبکه های اجتماعی با استفاده از پروفایل خود یا صفحات خود ( در فیسبوک، لینکدین و گوگل پلاس ) فعالیت می کنید، خواسته یا ناخواسته در حال برند سازی هستید.
این موضوع، سبب اییجاد ارتباط تنگاتنگی بین سئو خارجی و داخلی شده است به این روش که اگر شمادر شبکه های اجتماعی مطلب مفیدی قرار دهید که ارزشمند باشند وبرای مخاطبانتان جذابیتی ایجاد کنند،با به اشتراک گذشتن آن توسط خودتان و کاربرانتان سبب برندسازی خواهید شد.
– قابل توجه است که شما باید سعی کنید که در شبکه های اجتماعی تویتر با استفاده از نام شخصی تان فعالیت هایتان را انجام دهید و از نام برندتان استفاده نکنید زیرا تویتر چیزی به اسم page ندارد.
موفق و پیروز باشید