۲۲ آبان , ۱۳۹۸

4 نوع لینک که در رتبه بندی سایت شما تاثیر دارد!

گوگل دو لینک (Attribute) را به تازگی به کاربران خود معرفی کرده است. این خبر به حدی برای کارشناسان سئو وردپرس حایز اهمیت بود که به محض شنیدن آن سوال و جواب های خود را آغاز کردند.اگرچه گوگل معتقد است اتفاق خاصی نیافتاده، اما این دو ویژگی برای عده ای خوب و برای عده ای دیگر بد می باشد.قبلا دو گزینه داشتیم لینک فالو و نوفالو . اکنون این دو گزینه تبدیل شد به 4 گزینه.

لینک های جدیدی که گوگل اضافه کرده یعنی لینک محتوای تولیدی کاربران (UGC) و لینک اسپانسر شده (SPONSORED) هستند.

در این مقاله از کمک وردپرس به عنوان پشتیبان سایت و پشتیبان وردپرس تصمیم داریم توضیح دهیم که چه تغییراتی در گوگل اتفاق افتاده است. چه تغییراتی نیاز است که در کارهای خود بدهیم و سوالات احتمالی شما را پاسخ دهیم.

اما در ابتدا نیاز می بینیم که برویم سر اصل مطلب و اصلا ببینیم این 4 نوع لینکی که باید بشناسیم اساسا چه هستند.

لینک هایی که در رتبه بندی سایت تاثیر دارند :

به نظرم ابتدا بهتر است تعریف مختصری از انواع لینک ها ارائه دهیم و بعد به سراغ توضیحات تکمیلی برویم.

لینک نوفالو (NOFOLLOW) : لینک هایی می باشند که موتور جستجو آن ها را دنبال نخواهد کرد.

لینک فالو یا دوفالو (Dofollow) : لینک هایی می باشند که موتور جستجو به دنبال آن ها می رود و وارد صفحه مقصد می شود.

لینک تولید شده توسط کاربر (UGC) : لینک هایی هستند که در بخش نظرات سایت یا فروم ها توسط کاربران ایجاد می شود.

لینک اسپانسری (Sponsored) : لینک هایی که در ازای قرار دادنشان در سایت هزینه دریافت می شود.

لینک فالو و نوفالو را بیشتر بشناسیم:

لینک فالو

قبل تر ها از ساختار کد زیر برای زمانی که از یک صفحه به صفحه دیگری در وب لینک داده می شد استفاده می کردیم.

<a href=”//www.komakwp.ir”>komakwp</a>

در این مسیر لینک دادن از هیچ کدام از صفت ها استفاده نمی شد در واقع یک لینک معمولی بود که کاربر را به صفحه دیگری منتقل می کرد به این لینک ها، لینک فالو هم گفته می شود.

سال ها پیش گوگل صفت لینک نوفالو (nofollow) را معرفی کرد یکی از دلایل معرفی این لینک هم، لینک های اسپم داخل بخش نظرات سایت های مختلف بود. اگر سن تان قد بدهد:) احتمالا بخاطر خواهید آورد که در آن زمان صاحبان وب سایت ها و وبلاگ نویس ها در قسمت نظرات سایت جمله هایی به مانند این می نوشتند :

«وبلاگ جالبی دارید، خوشحال می شویم به وبلاگ ما هم سر بزنید»

لینک وبلاگ یا سایت شان را در قسمت نظرات قرار می دادند حتی در حال حاضر هم بعضی از کاربران عینا همین کار را یا به صورت دستی و یا به کمک بعضی از ربات ها انجام می دهند دلیل این کار هم کاملا مشخص است ؛

لینک بیشتر = رتبه بالاتر در نتایج گوگل = ترافیک بیشتر

زمانی که گوگل متوجه این قضیه شد و به مشکلات و سوءاستفاده های ناشی از آن پی برد، در سال 2005 اقدام به معرفی کردن صفت نوفالو کرد ساختار لینک های نوفالو را می توانید در زیر ببینید :

<a href=”http://www.komakwp.ir/” rel=”nofollow”>کمک وردپرس</a>

لینک نوفالو در واقع به معنی دادن این پیام به ربات های گوگل است که این لینک را جدی نگیر.

البته جدی نگیر می تواند معنا های متعددی داشته باشد از جمله :

  • لینک را فقط به درخواست مشتری در سایت قرار داده ام.
  • هدف این لینک می تواند یک سایت اسپم باشد.
  • نمی خواهم صفحه ای که لینک را در آن قرار داده ام افزایش رتبه داشته باشد.
  • این لینک توسط کاربران بارگذاری شده است و به ما مربوط نیست.
  • این لینک را نمی خواهم دنبال کنی.

خلاصه مطلب اینکه لینک هایی که در افزایش سئو سایت موثر بودند شدند لینک فالو و ٖلینک هایی که تاثیر آن ها خیلی کمتر بود شدند نوفالو البته باید اضافه کنیم که این لینک ها ابدا بی تاثیر نیستند، به همین دلیل است که می گوییم تاثیرشان کمتر است چون نمی شود گفت بی تاثیر هستند تجربه ثابت کرده است ،این نوع از لینک ها هم تا حدودی باعث افزایش رتبه سایت می شوند.

مثلا فرض کنید لینک نوفالو در جایی قرار دارد که کاربران به صورت مرتب به آن جا سر می زنند،مطالب آن را می خوانند و یا حتی خرید می کنند.این کار منجر می شود به افزایش ترافیک  افزایش زمان ماندگاری و در نتیجه بهبود سئو سایت.

به عنوان مثال سایت ویکی پدیا لینک هایش از نوع نوفالو می باشد، ولی تاثیر این لینک ها از یک لینک با فالوی ضعیف به مراتب بیشتر است.

در رابطه با دو لینک Sponsored و UGC بیشتر بدانیم :

19 شهریور 98 گوگل در وبلاگ خود اطلاعیه ای صادر کرد مبنی بر این که،یک زمانی برای ارتقا و بهبود عملکرد فضای وب لینک نوفالو را معرفی کردیم حال نوبت آن رسیده که دو صفت جدید را برای تکامل و بهتر عمل کردن لینک ها اضافه کنیم.میدانیم که هر لینکی به منظور و هدف خاصی تعریف می شود، هدف از طراحی این دو صفت جدید چیست؟

لینک هایی که در رتبه بندی سایتلینک SPONSORED (اسپانسر شده) :

اسپانسر شده همانطور که از نامش پیداست برای معرفی لینک هایی معرفی می شود که هدفش پشتیبانی مالی، یا تبلیغ یا هر قراردادی که محتوایش حمایتی است در وب سایت قرار می گیرد.

لینک UGC (محتوای تولیدی کاربران) :

UGC یا همان User Generated Content به محتواهایی گفته می شود که توسط کاربران انتشار پیدا می کند منظور از این محتوا ها می تواند پست های مربوط انجمن، نظرات و مقاله های انتشار یافته در وبلاگ ها و… می باشد.

چه اتفاقی برای لینک های نوفالو می افتد؟

هیچ اتفاقی برای لینک های نوفالو نمی افتد هر زمانی که قصد ندارید لینک شما تایید کننده مطلبی باشد یا قرار نیست seo شما افزایش یافته و مرتبه بهتری در گوگل بگیرید از لینک نوفالو استفاده کنید .

از تاریخ 1 مارس 2020 گوگل قصد دارد لینک نوفالو را هم اضافه کند تا ربات های خزنده اش از آن استفاده کنند.

به نقل از گوگل، پیشتر از این ها ربات های گوگل وقتی به لینک های نوفالو برخورد می کردند، به آن ورود نمی کردند پس تاثیری در بالا بردن رتبه سایت و یا ایندکس کردن آن نداشتند. در اطلاعیه گوگل نوشته شده است که از یک مارس 2020 لینک نوفالو هم برای خزیدن در وب مورد استفاده قرار گیرد.

در واقع هنوز به طور کامل و قطعی مشخص نیست که چه تفاوت هایی بین این صفت ها وجود دارد هدف گوگل درک بهتر وب می باشد و لینک ها را برای جستجوی بهتر کاربران معرفی می کند.

در واقعیت این دو صفت که به تازگی معرفی شدند باعث می شود سایتی که آن لینک را دارد، خودش را از شر تایید کردن رها کند.یک سایت که هزار و یک لینک به سایت های غیر مرتبط از نظر محتوا می دهد و ترافیک خیلی کمی دارد، در واقع رفتاری شبیه به اسپم را به گوگل نشان خواهد داد، اما این سایت شاید هرگز صفحه هایی که لینک داده اند را مورد تایید قرار ندهد و به آن ها اعتبار نمی دهد.این لینک ها می تواند توسط کاربران ایجاد شده باشد یا مثلا لینک هایی باشند که از طریق سفارش مشتری ایجاد شده است.

نکات مهم و سوالات رایج در رابطه با صفت های تازه معرفی شده :

همانطور که قبلا گفتیم وقتی این خبر مطرح شد بحث های زیادی مطرح گردید و سوالات زیادی مطرح شد، در این قسمت قصد داریم به بخشی از این سوالات جواب بدهیم.

1. آیا می توان از صفت های تازه معرفی شده به صورت ترکیبی استفاده کرد؟

بله؛ یعنی لینک میتواند نوفالو، اسپانسری و یا UCG باشد.

مانند لینک زیر : 

rel=nofollow sponsored ugc

اما توجه داشته باشید که گوگل با عبارت هایی مثل Nofollow که در اول لینک های UCG یا SPONSORED می آید کاری ندارد؛ زیرا این لینک ها خودشان همه چیز را مشخص می کنند و این که نوفالو هستند اهمیت چندانی ندارد.اما برای بقیه موتورهای جستجو که درکی از لینک های جدید ندارند، همچنان می توانید از صفت نوفالو استفاده کنید.

لینک هایی که در رتبه بندی سایت2. آیا نیاز است که لینک های نوفالوی قدیمی را تغییر دهیم ؟

خیر ، نیازی نداریم که لینک های نوفالوی قدیمی را تغییر دهیم.فقط باید مطمئن شویم که لینک هایی که قرار نیست آن ها را تایید کنیم و یا لینک هایی که اسپم باشند به طور قطع یکی از صفات را داشته باشند.

3. آیا حتما نیاز است از این به بعد لینک هایی که استفاده می کنیم دارای صفت اسپانسری و یا UGC باشد؟

گوگل همواره نحوه تعامل خودش با لینک ها را تغییر می دهد.وقتی گوگل به شما می گوید برای لینک های خود از این لینک ها استفاده کنید پس بهتر است به آن عمل کنید.البته این را هم مد نظر داشته باشید که استفاده از لینک های قدیمی فالو و نوفالو همچنان اعتبار دارد و مشکل خاصی هم ایجاد نمی کند.

4. تفاوت بین لینک های نوفالو و اسپانسری چیست؟

هم اکنون تفاوتی بین این ها وجود ندارد. برای تبلیغ بهتر است، لینک هایی که به سفارش مشتری در سایت قرار است بگذارید، را از صفت اسپانسری استفاده بکنید تا در سایت احیانا شامل جریمه نشود.

سخن آخر :

تا جایی که ممکن بود سعی کردیم سوال های ذهنی تان را برطرف کنیم، اگر همچنان سوالی در ذهنتان بی جواب باقی مانده حتما مطرح کنید؛ سعی می کنیم در اولین فرصت جوابتان را بدهیم.

موفق و پیروز باشید.

مطالب مرتبط

نظرات و دیدگاه ها
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

    تمامی حقوق برای کمک وردپرس محفوظ میباشد طراحی شده بصورت بومی توسط کمک وردپرس