17 خرداد , 1399

اهمیت تگ های هدینگ در سئو و نکات آن

تگ های هدینگ، تگ های تیتر و تگ های عنوانبندی که در ترجمه عبارت Heading Tags به کار برده می شود، این تگ ها علاوه بر اینکه وظیفه ایجاد سرتیتر در صفحه های سایت را برعهده دارند، ساختار سایت را نیز شکل دهی می کند. این موضوع بدین معنی است که شما با استفاده از سرتیتر ها فقط به محتوای خود استایل نداده اید، بلکه اعتبار هر بخش از محتوا را هم مشخص می کند. در این مقاله از کمک وردپرس به عنوان پشتیبان سایت و پشتیبان وردپرس قصد داریم در رابطه با اهمیت تگ های هدینگ در سئو و نکاتی برای بهینه کردن تگ ها صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

تگ های هدینگ Heading Tag به چه معنی هستند؟

یکی از سایت های معتبر برای یادگیری HTML سایت W3Schools می باشد. در این سایت تگ های هدینگ را به صورت زیر تعریف کرده اند:

ما از تگ های H1 تا H6 برای تعریف کردن سرتیتر های یک سند وب استفاده می کنیم.

اهمیت تگ های هدینگ در سئو

اولین و مهم ترین تگ با توجه به تعریف سایت W3Schools تگ H1 است. این تگ در بین تگ های سرتیتر مهم ترین و کاربردی ترین تگ است. تگ H1 از جمله تگ های ضروری بوده و هر صفحه از هر سایتی باید یک تگ H1 داشته باشد. عنوان صفحه به وسیله تگ H1 مشخص می کنند. در نکات توصیه شده برای سئو وردپرس آمده است که حتی المقدور محتوای تگ H1 و تگ Title یکسان باشد. و یا بیشترین ارتباط و نزدیکی را با هم داشته باشد.

تگ H6 آخرین تگ از این سری بوده و اهمیت کمی دارد. توجه کنید که قرار دادن کل صفحه و محتوایش در یکی از تگ ها کار اشتباهی بوده و حتی ممکن است دچار جریمه گوگل شوید. زیرا تیتر ها وظیفه دارند،  موضوع مطلبی که بعد از آن ها قرار می گیرند را مشخص کنند.

نحوه تعریف تگ های H1 تا H6 :

تگ H1 باید عنوان اصلی یا تیتر اصلی صفحه تان باشد و بعد از آن هم به ترتیب الویت تگ های H2 و H3 و … تا آخر. تگ H1 به طور معمول بزرگترین فونت را بین سایر تگ های تیتر دارد و به همین صورت تگ H6 هم کوچکترین و ظریف ترین فونت را در این میان خواهد داشت.

موتور های جستجو برای تعیین فرمت محتوای صفحه و دسته بندی محتوا صفحه از تگ های هدینگ بهره می برند. علاوه بر این موتور های جستجو برای ایندکس کردن ساختار صفحه هم از این تگ ها استفاده می کنند. همچنین این تگ ها به کاربران اجازه می دهد تا محتوای صفحه را راحت تر درک کنند. در واقع تگ های هدینگ محتوای صفحه را نمایش می دهند.

هدف استفاده از تگ های هدینگ Heading چیست؟

هدف استفاده از تگ های هدینگ Heading دسته بندی محتوای سایت به وسیله هدینگ های مختلف است. زمانی که شما از هدینگ ها به درستی و به جا استفاده کنید، کاربران به راحتی و درستی با سایت ارتباط برقرار می کنند و فقط کافیست کاربران برای دریافت موضوع محتوای سایت سرتیتر ها را مطالعه کنند.

تنها نکته ای که باید به آن توجه ویژه ای نشان داد این موضوع است که شما باید مهم ترین و اصلی ترین عنوان را در تگ H1 قرار دهید، زیرا این تگ وظیفه آن را دارد که به مخاطب بگوید که محتوای کلی مطلب در رابطه با چیست.

ساختار درختی صفحات را به وسیله هدینگ ها تعیین کنید

این ساختار که به ساختار درختی معروف است به این معنی است که تگ H1 باید در اول صفحات بیاید و بعد از آن تگ H2 قرار بگیرد و به همین ترتیب تگ های بعدی. اگر می خواهید از مزیت تگ های تیتر در سئو بهره ببرید باید از این ساختار پیروی کنید.

اهمیت تگ های هدینگ در سئو

تعداد مجاز استفاده از تگ های هدینگ Heading

تگ H1 مانند سرمقاله صفحات روزنامه است که در زیر آن خبر های مربوط به آن نوشته شده و زیر مجموعه های مربوط به خبر اصلی و سرمقاله که با فونتی کوچکتر و ظریف تر قسمت های مختلف خبر اصلی را از هم مجزا می کند. در سایت ها هم این گونه است و باید از یک تگ H1 برای عنوان اصلی صفحه استفاده کنید. میزان استفاده از سایر تگ ها هم بستگی به ساختاری که خودتان مشخص کرده اید دارد. برای مثال عنوان صفحه شما «سئو حرفه ای» است و با تگ H1 تعیین می شود. در ادامه در قسمتی از صفحه عنوان «تگ های تیتر و تاثیر آن ها روی سئو» را دارید که باید با تگ H2 تعیین کنید و در زیر این بخش هم عنوان «چگونه از تگ H1 استفاده کنیم؟» را هم داشته باشید که این را باید با تگ H3 مشخص کنید.

تگ H1 در نسخه نهایی HTML5

در نسخه نهایی HTML این اجازه را دارید تا از یک تگ بیشتر از یکبار استفاده کنید. در نسخه های قبلی HTML تگ H1 در قسمت بالای صفحه و در کنار لوگو قرار می گرفت. و کاربران مجبور بودند تنها یکبار از تگ H1 در یک صفحه استفاده کنند. اما این قانون در نسخه نهایی تغییر کرد. مثلا در ابتدای صفحه از تگ H1 استفاده کرده اید و بقیه قسمت ها محتوای اصلی تان را به همان ترتیبی که پیشتر گفتیم ادامه می دهید. اما در انتهای مقاله شما قصد دارید خلاصه ای از مقاله های دیگر را به مقاله خود اضافه کنید و یا در بخش چپ مقاله تان یک ساید بار داشته باشید. هر کدام از این قسمت ها می توانند به صورت جداگانه برای خود تگ H1 داشته باشد. موتور جستجوی گوگل هرکدام از این بخش ها را به صورت جداگانه یک بخش در نظر می گیرد.

تگ H2 را حذف نکنید

یکی از اشتباهات معمول در سئو حذف کردن تگ H2 و جایگزین کردن تگ H3 است. توجه کنید که برای جریمه نشدن از طرف گوگل کافی است که تگ های هدینگ صفحه با هم مرتبط باشند و برای بهینه سازی شما می توانید قسمتی از کلمات کلیدی و یا حتی خود کلمات کلیدی را در تگ های هدینگ استفاده کنید. اما در صورتی که عنوان های تان فاقد کلمه کلیدی باشد، مشکلی برای سئو نخواهید داشت. مشکلی از نظر سئو نخواهید داشت و نیازی به حذف تگ H2 برای آسیب ندیدن سئو سایت ندارید. زیرا گوگل هم می داند که نمی شود در همه عنوان های صفحه از کلمات کلیدی استفاده کرد.

نقش کلمات کلیدی در تگ های هدینگ چیست؟

اولین الویت در سئو داخلی صفحات سایت کلمات کلیدی است. هر سئو کاری خوب می داند که بعد از انجام هر کاری برای بهینه سازی سایت باید تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهد. بعد از پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی برای محتوای سایت باید این کلمات کلیدی را طبقه بندی کنید و بر اساس الویت و میزان اهمیت و همچنین ارتباط هر کدام با کلمات کلیدی اصلی خود در صفحه و میزان تمرکز روی هر کدام از کلمه های کلیدی را مشخص کنید. یکی از توصیه های خیلی مهم در این قسمت این است که کلمه کلیدی اصلی صفحات را در متا تگ عنوان و تگ H1 را به کار ببرید. توجه کنید که در متا تگ توضیحات نیز بهتر است از کلمه کلیدی استفاده کنید. دسته بندی کلمات کلیدی برای آنکه بتوان در زمان تولید محتوا تمرک بهتری داشت نیز اهمیت زیادی دارد.

کلام آخر

خب به پایان یکی دیگر مقالات کمک وردپرس رسیدیم، امید داریم تا اینجا با ما همراه بوده باشید. لطفا نظرات و پیشنهادات ارزشمند خودتان را با ما در میان بگذارید.

موفق و پیروز باشید

نظرات و دیدگاه ها
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است

    تمامی حقوق برای کمک وردپرس محفوظ میباشد طراحی شده بصورت بومی توسط کمک وردپرس