این موضوع برای شما هم رخ داده است که بخواهید کلمه “برند چیست” را جستجو نماید ؟ در صورت انجام این کار مطمئنن با پیش از ده ها تعریف و مفهوم متفاوت رو برو شده اید، حتی در برخی از مواقع این تعریف ها خیلی نسبت به یکدیگر متفاوت میباشند ، انگار در مورد یک موضوع دیگری حرف میزنید ، در حقیقت اگر بخواهیم نسبت به این مطالب واژه و مفهوم برند را بهتر بشناسیم حتما به مشکل بر خواهیم خورد ، باید چه کاری انجام دهیم ؟
پیشنهاد ما این است که بین این همه مطلب متوجه شویم که برند چه چیزی نیست ، بهتر می توانیم به نتیجه برسیم : برند یک لوگو نیست ، برند نماد یا نام تجاری نیست ،برند نام شرکت شما نمی باشد ، درست است تمامی این موارد روی برند شما تاثیر دارند ،هیچ یک از این موارد به تنهایی نمیتواند یک برند باشد .
در کمک وردپرس به عنوان پشتیبانی سایت و پشتیبانی وردپرس های ایرانی با ماه همراه باشید با مقاله برند چیست ؟ .
برند چیست ؟ برندینگ چیست ؟
پیش از آنکه متوجه شوید برند چیست باید این مسئله را بخاطر داشته باشید که برند چیزی نیست که در اتاق بازاریابی، اتاق روابط عمومی یا اتاق رئیس شرکت نشسته باشد! اصلا برند در واقع یک مفهوم انتزاعی است که در ذهن کاربران و مشتریان شما ایجاد شده و میتوان گفت که وجود خارجی ندارد!
اجازه دهید در ساده ترین لغت برای شما توضیح دهم که برند شما در در ذهن کاربرانتان از کجا به وجود آمده است ؟فکر کنید که شما به عنوان یک کسب و کار در بازار وجود دارید و برای مشتریان یک سری محصول یا خدمات ارائه میدهید. کاربران هم شما نسبت به دیگر رقیبانتان ترجیح می دهند و با شما تعامل میکنند: یعنی چه که با شما تعامل میکنند؟ کاربران اگر بخواهند خریدی از شما داشته باشند، با وبسایت شما تعامل خواهند داشت، یا در صورت نیاز ممکن است با بخش پشتیبانی شما صحبت کنند و سپس از محصول یا خدمات شما استفاده خواهند کرد.
پس انجام تمام این فعالیت ها ، مشتری یک تصویر نهایی از شما خواهد داشت ، تصویری که همه ی این تجربهها را یک جا جمع کرده و به عبارت دیگر، مشتری شما را با این تصویر خواهد شناخت. در حقیقت همین تصویر است که ما به آن “برند” میگوییم! تصویر ذهنی که مشتری نسبت به شما دارد در واقع این تصویر در خریدهای مجدد یا زمانی که مشتری بخواهد در مورد شما با شخص دیگری صحبت کند، تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
تمامی زد و خورد های که مشتری با شما و بخشهای مختلف مجموعه شما دارد به منزله یک داستان برای او هستند.
اگر مشتری احساس کند که محصولات یا خدمات شما جدید و نوآورانه هستند، این ویژگیها در ذهن کاربر بخشی از برند شما خواهند شد.
یا مثال اگر بسته محصولات شما به صورت متفاوتی زیبا و ظریف باشد ، تصویری که از برند شما در ذهن کاربر به وجود خواهد آمد تصویری زیبا و با ظرافت خواهد بود. اما این سکه دو رو دارد! یعنی اگر از طرف دیگر محصولات یا خدمات شما ضعیف باشند دقیقا همین تصویر از برند شما در ذهن کاربر ایجاد خواهد شد.
هر تعامل یک پیام میفرستد!
اگر بخواهید بحث برندینگ را بهتر متوجه شوید میتوانیم تابلو راهنمایی را در نظر بگیرید. هر تعاملی که مشتری با شما دارد به منزله یک فلش می باشد، فلشی که به یک سمت خاص اشاره دارد و پیامش با بقیه فلشها فرق دارد.
به عنوان مثال، محصولِ شما (که در واقع اصلی ترین تعاملات مشتری با شما می باشد) امکان دارد این پیغام را به مشتری بدهد که شما مبتکر و خلاق میباشید (این امان وجود ددارد که محصول شما در بازار خاص باشد )؛ همچنین یکی دیگر از فلشهای شرکتتان (مثال بسته بندب محصولات شما) این پیام را به مشتری میدهد که شما مجموعه ای ظریف و خوش سلیقه هستید.
اما در این میان فرض کنید یک فلش دیگر هم وجود دارد که مثل بقیه فلشها پیام مثبتی ندارد: مثلا یکی از اعضای تیم پشتیبانی یا روابط عمومیتان به صورت مناسب با مشتریان صحبت نکند ، و فلشش به سمت دیگری است! به هر حال این هم جزئی از تعاملاتی است که مشتری با شما داشته و نمیتوانید آن را حذف کنید. حالا اگر بخواهیم تمامی این موارد را کنار بگذاریم ،و به نتیجه نهایی دست پیدا کنیم، تصویری که از آن به دست میآید تصویری است که مشتریان از برند شما خواهند داشت!
در واقع هر تعامل یک داستان و پیام نهفته است :
حالا می توانیم بگوییم که محبث برند تا حدی زیادی برای شما شفاف شده است ، در واقع برند شما مجموعه ای از پیام هاست که در ذهن مخاطب ایجاد کرده اید ،. حالا دیگر از این به بعدش باید برای شما آسان تر باشد چون اصل موضوع را متوجه شده اید . فقط لازم است که همه تعاملاتی که کاربر با شما دارد را بررسی کنید و سعی کنید بهترین تجربه را به او بدهید. از این طریق میتوانید به یک برند شیک و قوی در ذهن کاربران تبدیل شوید
چرا برندینگ مهم است؟
در واقع همانطور که تمامی شما میدانید ،،اصلی ترین وجه تمایز تمامی کسب و کارهایی که در یک عرصه مشترک مشغول فعالیت هستند، برندشان است و شکی نمیباشد،که برند تاثیر خیلی زیادی بر روی کسب و کار شما دارد،ما می خواهیم در این قسمت به چند مورد از اهمیت های برند برای کسب و کار نگاه بیندازیم
برند شما را به همه معرفی می کند
اصلی ترین عامل که برند نقش ویژه ای در کسب و کار شما ایفا می نماید ، که شما با هر نامی که در بازار کسب و کار معرفی شوید، چه نام خوب و چه نام بد، این نامتان در حقیقت بخشی از برند شماست .
این موضوع صحیح می باشد که در ابتدای این مقاله گفتیم که برند یک لوگو یا یک نماد نمیباشد، ولی از این موضوع هم باید اطلاع داشته باشید که لوگوی شما هم بخش بزرگی از برند می باشد مطمئنن در انتخاب لوگو باید دقت لازم را داشته باشید ، در حقیقت لوگو دقیقا مثل عکسی است که شما در شناسنامه خودتان دارید میباشد .
خیلی از ما ها با قیافهای که در آن عکس داریم خیلی تفاوت داریم ولی وجودیت رسمیمان با همان عکس است! پیشنهادی که من به شما دارم این است که تلاش کنید لوگویی برای برند خودتان طراحی و انتخاب کنید که ویژگیهای خاصی داشته و به عبارت دیگر، خیلی سریع و راحت در ذهن کاربران بماند.
داشتن سهم بیشتر در بازار با برند .
خودتان را به عنوان کسی که می خواهد سرمایه اش را در یک شرکت بگذترد جا بزنید ، شما اگر بخواهید شریک یکی از برند ها شوید کدام یک از آنها را انتخاب می نماید ؟ مطمئنن یکی از بزرگترین معیارها در این زمینه این است که هر کدام از این برندها جقدر شناخته شدهاند و چقدر میتوان به آنها اطمینان کرد .
شما اگر در زمینه برندلینگ عملکرد قابل خوبی داشته باشید و بتوانبد تصویر خوبی از خودتان به جا بگذارید مطمئن باشید این کار نه تنها باعث میشود که مشتریهایتان به شما وفادار بمانند و رابطه شان را با شما حفظ نمایند بلکه باعث جذب مشتریها و سرمایههای جدیدی هم میشوید.
برند خوب باعث رضایت کارمندان میشود
اصلا لازم نیست که این موضوع را بیان کنیم و خودتان بهتر میدانید که تعامل داشتن با یک برند خوب و قدرتمند چقدر میتواند رضایت مشتری را افزایش بدهد. مطمئنن تصویر برند شما حتی روی کارمندان شما هم تاثیر خواهد داشت! زمانی که افراد برای برندی کار میکنند که در زمینه کسب و کار خودش جزو برندهای قدرتمند باشد ، احساس رضایت و افتخار بیشتری به آنها دست خواهد داد. همچنین استفاده از لوگو و برندتان در محیط کاریتان میتواند تا حد زیادی احساس تعلق در کارمندان شما ایجاد کند؛ یعنی کارمندان خودشان را متعلق به برند شما در واقع آن را برند خودشان بدانند، این هم طبیعتا تاثیر بسزایی در رضایت شغلی آنها و کیفیت کاری آنها خواهد داشت!
تمامی اطلاعاتی در این مقاله درباره ی برند خواندید ، شاید با مطالبی که گذشته در منابع دیگر مطالعه کرده اید و با مطالبی که ممکن است بعدا بخوانید کمی متفاوت باشد .در واقع به هر اندازه ای که نگاهمان در مورد این مسئله عمیق باشد، اگر این نگاه نتواند وجهه ویژه و تازه ای داشته باشد و این موضوع را کشف کند خیلی مفید نخواهد بود.
به هر حال اطلاعاتی که در مورد چنین مواردی به دست میآورید (مثل برند و انواع بازاریابی و کلا هر چیزی که مربوط به کسب و کار شما باشد) در نهایت قرار است ابزاری برای رساندن شما به هدف باشنداگه خیلی زیاد به جزئیات ورود نمایم حتما کمی سردرگم خواهید شد و اگر به اندازه کافی اطلاعات و جزئیات نداشته باشید ممکن است مرتکب اشتباهاتی شوید که جبرانشان برایتان هزینه زیادی داشته باشد.
باید این را هم بیان کنیم که این مطالب تمام آنچه که میخواستیم در مورد برند بگویم نبوده، در مقالات آینده حتما مطالب کاملتری را در اختیار شما قرار خواهیم گذاشت.
کمک وردپرس به عنوان یک تیم طراحی قالب وردپرس و طراحی سایت وردپرس برای شما آرزوی موفقیت دارد .