ما در این مقاله می خواهیم به یک موضوع کاربردی در وب سایت اشاره کنیم “ریدایرکت چیست ؟ انواع ریدایرکت”
احتمالا برای خیلی از افراد این سوال به وجود آمده باشد، که اگر بخواهید دامنه وبسایت خود را تغییر دهید، چه اتفاقی برای رتبهی سایتتان در نتایج جستجو رخ خواهد داد یا در صورتی اگر خواستار این باشید که آدرس یکی از صفحات سایت خود را تغییر دهید ، بازدید کنندگان چطور می توانند از این موضوع مطلع شوند .
گاها برخی در موضوع ریدایرکت دچار اشتباهات بسیاری خواهند شد که این موضوع دچار مشکلات فراوانی میشه و بهتره قبل از هر کاری با یک پشتیبانی وردپرس خوب در مورد سئو و موضوعات ریدایرکت مشورت کنید, وجود تیم پشتیبان وردپرس قطعا میتونه جلوی ضررهای جبران ناپذیر سئو رو بگیره و شروع به حل مشکلات سایت کنه .
خب، اگر قصد انجام چنین کاری را دارید ، جایی برای نگرانی وجود نخواهد داشت ،زیرا در سئو و بهینه سازی سایت مفهومی به نام ریدایرکت وجود دارد که دقیقاً برای چنین جابهجاییهایی کاربرد خواهد داشت.
وبسایت ها جدا از میزان سود اقتصادیشان برای گردانندگان خود از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. ارزش و رتبه آنها با تلاش مداوم و رعایت جز به جز اصول سئو حاصل خواهد شد و حفظ آنها، نیازمند به کارگیری شیوههای درست مدیریتی می باشد .
در برخی موارد مدیران وبسایتها مجبور می باشند به صورت موقت یا دائمی دامنه یا آدرس صفحات خود را تغییر دهند ؛ حال آنکه کاربران همچنان به آدرس های قدیمی مراجعه می نمایند. از همین رو ، مدیران سایتها باید با ترفندی آنها را به آدرس جدید خود هدایت نمایند . اما تکلیف ارزشی که صفحات وبسایت تا پیش از این نزد موتورهای جستجوگر داشتهاند چه خواهد شد؟!
خب، اگر قصد دارید پاسخ این پرسشها را بهتر بدانید ، ادامه این مقاله را از دست ندهید .
ریدایرکت چیست ؟ انواع ریدایرکت
در دنیای سئو وردپرس، ریدایرکت یا تغییر مسیر به آدرس جدید، روشی برای انتقال کاربران و موتورهای جستجو به آدرس URLی جدید و غیر از آدرس صفحهی قدیمی می باشد. به بیان ساده تر ، ریدایرکت روشی می باشد که از طریق آن ، کاربران و موتورهای جستجو به صورت خودکار به آدرس جدید صفحه یا وبسایت شما انتقال داده می شوند.
این امکان وجود دارد که شما صفحه یا صفحاتی را در وبسایت یا وبسایتهای خود در اختیار داشته باشید که و بخواهید آنها را به آدرسی جدید انتقال نماید یا قصد دارید کاربران را از صفحهی خود به آدرس domain.com/url1 را به آدرس domain.com/url2 منتقل نماید ،
یا حتی شاید خواستار این باشید که تمام محتوای وبسایت خود با دامنه domain.com را به آدرس جدید newdomain.com انتقال نماید . خب، ریدایرکت دقیقاً به همین منظور استفاده خواهد شد .
با وجود این شرایط ، موتورهای جستجو امکان دارد درباره استفاده از ریدایرکت کمی سختگیرانه عمل نمایند . از همین رو ما می خواهیم در این مقاله شما را با مفاهیم ابتدایی و انواع ریدایرکت آشنا سازیم و در مقالات بعدی ، هر یک از انواع ریدایرکت را به طور مفصل برایتان ارائه نمایم .
موارد استفاده از ریدایرکت:
به بیان ساده موارد استفاده از ریدایرکت به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند:
زمانی که آدرس تمام یا برخی صفحات وبسایت تغییر می نماید .
زمانی که برای یک محتوای تکراری یا یکسان در سایت چندین آدرس متفاوت وجود خواهد داشت و به دلیل محدودیت Duplicate Content در سئو مجبوریم تمام آدرسها را بر روی یک آدرس اصلی منتقل نمایم .
صرف نظر از هدف انتقال صفحه ها ، ریدایرکت همواره به شیوه ای یکسان اجرا خواهد شد . در این میان ، تنها یک نکته اهمیت خواهد داشت و آن، تعداد صفحاتی می باشد که قصد انتقال آنها را خواهیم داشت .
در حالت اولیه هنگامی که وب سایت به دامنه جدیدی انتقال داده می شود ، آدرس تمامی صفحات وبسایت تغییر می نماید . در چنین حالتی می توانیم با یک دستور کلی تمام صفحات را به آدرسی جدید منتقل کنیم . در حالت دوم، گاه تنها برخی از آدرس صفحات تغییر می نماید که در این صورت باید برای هر کدام، یک دستور مجزا تعریف کنیم.
انواع ریدایرکت را بشناسید:
در توضیح ریدایرکت چیست ؟ انواع ریدایرکت ، با توجه به هدفی که در پی دارد انواع متفاوتی به خود می گیرد که با وجود عملکردی مشابه، در مدت زمان انتقال با یکدیگر تفاوت خواهند داشت. در این میان ، ریدایرکت های 301 و 302 از کاربرد و اهمیت بیشتری برخوردار می باشند .
ریدایرکت 301 با هدف انتقال دائم و همیشگی صفحات انجام می گیرد، اما ریدایرکت 302 به معنای انتقال موقت صفحات به آدرس جدید می باشد. برای فهم سادهتر و آشنایی بیشتر با انواع ریدایرکت سعی می نمایم هر یک از این موارد را همراه با یک مثال بررسی نمایم .
ریدایرکت 301 (ریدایرکت دائم):
فرض نماید آدرس یکی از صفحات وب سایت که از بازدید بالایی برخوردار می باشد تغییر می نماید . اینکه تنها منتقل کردن آدرس صفحه مد نظر نمی باشد بلکه حفظ ارزش و رتبه آدرس پیشین نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
شما به عنوان پشتیبانی سایت در این حالت می توانید با استفاده از ریدایرکت 301 علاوه بر انتقال آدرس قدیم به آدرس جدید و هدایت کاربران و موتورهای جستجوگر به آن، ارزشی که تا پیش از این موتورهای جستجو برای آدرس قدیم قائل می باشند را نیز به آدرس جدید منتقل کنیم. به عبارت دیگر با بهره گیری از ریدایرکت 301 آدرس جدید را در دیتابیس موتور جستجو جایگزین آدرس پیشین می نمایم.
ببینید اصولا زمانی که یک مرورگر یا موتور جستجو یا هر چیزی که تقاضا یک صفحه از سایت را می نماید ، اولین پیامی که دریافت می نماید کد وضعیت (یا Status Code) است. این Status Code میتواند Status Code 200 باشد
که مرورگر شما میگوید همه چیز درست می باشد و صفحه مورد نظر در درسترس است یا میتواند کد 404 باشد که به مرورگر اطلاع میدهد صفحهای که به دنبال آن می باشید وجود نخواهد داشت (ارور 404)، یا میتواند کد 500 باشد که نشان دهندهی وجود یک مشکل در سرور می باشد .
Status Code:
ریدایرکت 301 نیز در حقیقت یک نوع Status Code می باشد که به موتور جستجو یا مرورگر اعلام می کند که صفحهای که به دنبال آن می باشید از اینجا منتقل شده است و بهتر می باشد در آدرس جدید به دنبال آن صفحه بگردید.
مرورگرها و موتورهای جستجو پس از دریافت این پیام ، به سرعت آدرس جدید را به کاربر نمایش می دهند . شما هر زمانی که میخواهید آدرس صفحه خود را به طور دائم و همیشگی تغییر دهید ، باید از ریدایرکت 301 استفاده نماید .
در واقع، جهت تغییر مسیر آدرس یک وب سایت، انواع مختلفی از ریدایرکت نوع 300 وجود خواهد داشت . در کنار ریدایرکت 301 و 302، ریدایرکتهای 305 و 307 نیز وجود دارد که عملکردشان تقریباً مشابه با عمکلرد ریدایرکت 302 می باشد . همین موضوع باعث میشود که اهمیت ریدایرکت 301 دو چندان بیشتر شود.
ریدایرکت 302 (ریدایرکت موقت):
در ادامه “ریدایرکت چیست ؟ انواع ریدایرکت” تصور نماید که مجبور می باشید یکی از صفحات ارزشمند خود را برای مدتی کوتاه و موقت از دسترس خارج یا به آدرس دیگری انتقال دهید. در حالت نخست کاربران پس از ورود به این صفحات با ارور 404 (به معنای حذف صفحه) مواجه خواهند شد .
مشکل زمانی آغاز خواهد شد که این آدرس ها پس از مدت کوتاهی از دیتابیس موتورهای جستجو حذف خواهند شد و تمام ارزش و ورودی های آن صفحه نیز از بین می رود. همچنین، استفاده از ریدایرکت 301 موجب انتقال دائمی این اعتبار، به آدرس جدید میشود. پس باید به دنبال راهکار دیگری باشیم.
در چنین مواردی، میتوانید با استفاده از ریدایرکت 302 صفحه مورد نظر خود را به آدرس جدید انتقال دهید . با استفاده از این روش، نه تنها از به وجود آمدن ارور 404 جلوگیری می نماید ، بلکه به موتورهای جستجو اعلام می کنید
که این صفحه به طور موقت منتقل شده است و ممکن است دوباره به حال عادی بر می گردد یا به طور دائم به آدرسی دیگر منتقل شود. به این صورت ، ارزش و ورودیهای صفحه همچنان در جای خود باقی می مانند و آدرس موقت در موتورهای جستجو ایندکس نخواهند شد .
نکتهای که باید به آن دقت نمود این است که موتورهای جستجو نسبت به ریدایرکت 302 کمی سخت گیر می باشند و اگر مدت زمان زیادی از آنها استفاده نماید ، موتورهای جستجو مانند ریدایرکت 301 با آن برخورد می نمایند . از همین رو ، تنها زمانی که میخواهید یک صفحه به طور موقت جابهجا نماید و در موتورهای جستجو ثبت نشود از ریدایرکت 302 استفاده نماید.
ریدایرکت 307 :
علاوه بر ریدایرکت 302 برای انتقال موقت آدرسها، از ریدایرکت 307 نیز میتوان استفاده نمود . ریدایرکت 307 رفتاری مشابه با 302 دارد، اما یک تفاوت جزئی با ریدایرکت 302 خواهد داشت.
اینترنت بر پایه پروتکل HTTP (Hyper-Text Transfer Protocol) بنا نهاده شده، دارای دو ورژن 1.0 و 1.1 می باشد . ریدایرکت 302 در هر دو نسخه به خوبی عمل می نماید ؛ در نسخه 1.0 با کد وضعیت Moved Temporarily (انتقال موقت) و در نسخه 1.1 نیز با کد وضعیت Found (یافت شده) آدرس ها را به طور موقت منتقل می شود .
در مقابل، ریدایرکت 307 تنها در ورژن 1.1 با کد وضعیت Moved Temporarily به درخواست ارسالی توسط مرورگر پاسخ میدهد.
در واقع ، ریدایرکت 307 نیمی از ریدایرکت 302 می باشد . از همین رو ، به نظر ما تصمیم معقول و درست این می باشد که تقریباً در همهی موارد از ریدایرکت 301 و 302 استفاده نماید
Meta Refresh :
این روش برخلاف راهکارهای پیشین که در سطح سرور انجام نمی گیرد، در سطح صفحات وبسایت صورت می گیرد . این شیوه در مقایسه با روش های دیگر از سرعت کمتری برخوردار می باشد و از لحاظ سئو ارزش کمی از صفحه را منتقل می نماید .
اگر تا به حال وارد صفحهای شده و پیغامی تحت عنوان “اگر تا 5 ثانیه دیگر به طور خودکار منتقل نشدید، اینجا را کلیک نماید ” را مشاهده نمودید ، باید بدانید که این روش از تغییر آدرس دقیقاً همان Meta Refresh می باشد
Rel=Canonical :
آخرین نوع ریدایرکتی که در این مقاله به شما معرفی می نمایم ، استفاده از تگ rel=canonical میباشد . این نوع ریدایرکت، کاملاً مستقیم میباشد و به ریسپانس کد احتیاج نخواهد داشت. در واقع ، تگ rel=canonical در متا تگ های سایت می گذارید و در سطح سرور انجام نخواهد شد .
از همین رو درخواست کننده (مرورگر یا موتور جستجو)، صفحهای را درخواست می نماید، سپس Status Code 200 را دریافت می نماید ، صفحه را بررسی می نماید، و در نهایت متوجه تگ rel=canonical در متا تگهای سایت خواهد شد.
البته باید از این موضوع آگاه باشید که مروگرها اهمیت چندانی به تگ rel=canonical نخواهند داد. در طرفی ، یک موتور جستجو زمانی که با تگ rel=canonical روبرو خواهد شد که متوجه میشود که صفحه مورد نظر، نسخهی اصلی نمی باشد
به این ترتیب با دیدن این تگ تصمیم خواهید گرفت که صفحه را ایندکس نکند و در جای دیگری به دنبال نسخه اصلی صفحه باشید . به این ترتیب، موتور جستجو در جای دیگر به دنبال آن صفحه خواهد بود تا آن را ایندکس کند و تمام لینکهای آن را بررسی نماید.
باید زمانی از تگ rel=canonical استفاده نماید که میخواهید هر دو صفحه شما برای کاربران قابل مشاهده باشد، اما فقط میخواهید یکی از آن صفحات در موتورهای جستجو ثبت شوند . اگر در وبسایت خود محتوای تکراری وجود دارد یا از یک صفحه دو نسخه وجود خواهد داشت ، استفاده کردن از تگ rel=canonical تصمیم عاقلانهای به نظر می آید .
برخی نکات مهم در رابطه با ریدایرکت:
در هنگام استفاده از ریدایرکت 302 دقت داشته باشید که صفحاتی که به طور دائم حذف می شوند را با این روش منتقل نکنید. این کار باعث میشود تا ارزش صفحهی حذف شده به آدرس جدید منتقل نشود و پس از مدت زمانی اندک از دیتابیس موتورهای جستجو نیز پاک خواهند شد . در چنین مواردی می توانید با استفاده از ریدایرکت 301 اعتبار صفحات خود را به آدرسهای جدید منتقل نماید .
در پایان :
در بر گرفتن از ریدایرکت نه تنها باعث می شود به کاربران در یافتن محتوای موردنظرشان کمک نماید، بلکه می تواند مانع از Duplicate شدن محتوای وبسایت شما شود. همانطور که اطلاع دارید وجود محتوای تکراری در وبسایت میتواند تاثیر بسیار بدی بر روی رتبهبندی سایت شما داشته باشد . از همین رو ، با استفاده از یک ریدایرکت ساده میتوانید از بروز این اتفاق جلوگیری کنید .
در حال حاضر پر کاربردترین ریدایرکتها، ریدایرکتهای 301، 302 و rel=canonical می باشند . این موضوع ناگفته نماند که انواع دیگری از ریدایرکن مانند 303، 305 و 308 نیز وجود دارند که استفاده از آنها چندان مرسوم نمی باشد .
شما نیز میتوانید بر اساس نیاز خود از هر یک از این ریدارکتها برای بهبود وضعیت سئوی سایت خود استفاده نماید . البته باید این موضوع به یاد داشته باشید که استفاده نادرست از ریدایرکت میتواند به ضرر شما تمام شود.
امیدواریم که در این مقاله “ریدایرکت چیست ؟ انواع ریدایرکت” توانسته باشیم رضایت شما را جلب نمایم ، کمک وردپرس برای شما آرزوی موفقعیت و سربلندی را دارد.