۴ دی , ۱۳۹۸

آموزش صفر تا صد استفاده از گوگل آنالیتیکس

آیا راجع به گوگل آنالیتیکس(Google Analytics) شنیده اید؟ می دانید چیست و چگونه باید از آن برای آنالیز سایت خود استفاده کنید؟

گوگل آنالیتیک را روی سایت خود نصب و راه اندازی کرده اید ولی نمی دانید چگونه باید از آن استفاده کنید! یا مثلا نمی دانید در چه سطحی نیاز به آن دارید؟ شاید هم آشنایی مختصری با این ابزار دارید ولی می خواهید حرفه ای تر شوید و بتوانید نتیجه بهتری بگیرید!

پس با ما همراه باشید در یکی دیگر از مقالات آموزشی کمک وردپرس به عنوان پشتیبان سایت و پشتیبان وردپرس تا مفصلا راجع به همه این ها باهم صحبت کنیم.

آموزش گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) نصب گوگل آنالیتیکس

همانطور که از نام گوگل آنالیتیکس مشخص است، یک ابزار آنلاین است که برای ارزیابی سایت شما و تجزیه تحلیل داده های آماری قسمت های مختف سایت از آن استفاده می شود. در واقع این ابزار یکی از سرویس هایی است که گوگل برای کاربران خود طراحی کرده تا بتوانند سایت خود را به آن متصل کنند و قسمت های مختلف سایت خود را به وسیله آن بهینه کنند.

به وسیله داده های آماری که از گوگل آنالیتیکس به دست می آید میتوانید به بهینه سازی وردپرس خود بپردازید، تبلیغات سایتتتان را بهتر نمایش دهید، محتوای سایت را بهینه کنید و سعی کنید سایتتان به حدی جذاب باشد که کاربر مدت زمانی بیشتری بخواهد در سایت شما بماند.

در نهایت به مدیر سایت کمک می کند تا بتواند فروش بیشتری در سایت خود داشته باشد، زیرا میتواند از این ابزار اطلاعاتی شامل اینکه کاربران از کدام قسمت ها بیشتر خوششان می آید و راضی هستند و یا اصلا چه جستجویی در سایت انجام می دهند و کدام محصولات را بیشتر مشاهده می کنند، یا اصلا کدام قسمت ها مورد پسند کاربر نیست و… را به دست آورد، و سعی کند در جهت بهبود بخشیدن آن ها قدم بردارد.

شاید باورتان نشود ولی همچنان سایت هایی هستند که از گوگل آنالیتیکس استفاده نمی کنند و تلاشی برای بالا بردن ترافیک سایت خود نمی کنند. در این مقاله قصد داریم با نگرشی سطح پایین که مناسب تازه کار هاست، تمام اجزای گوگل آنالیتیکس را مورد ارزیابی قرار دهیم، کاربرد اجزای مختلف را معرفی کنیم و کار کردن با آن را آموزش دهیم تا این امکان برای ما فراهم شود تا استفاده کاربردی تری از این ابزار داشته باشیم.

پس اگر می خواهید بدانید این ابزار چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد و چطور باید مشکلات آن را رفع کرد با ما همراه باشید.

۱- هر مدیر وب سایتی باید یک حساب گوگل آنالیتیکس داشته باشد

اگر یک سایت دارید و مالک یک وب سایت هستید و یا اینکه فقط مدیریت آن را برعهده دارید. حال چه وب سایتتان در حوزه کسب و کار مجازی باشد و یا اینکه صرفا یک وب سایت شخصی باشد، در هر صورت تفاوت چندانی ندارد، در هر حال نیاز دارید تا سایتتان را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار دهید پس به گوگل آنالیتیکس نیاز خواهید داشت تا از زوایای مختلف بتوانید سایتتان را مورد ارزیابی قرار دهید. اگر می خواهید بدانید این سرویس دقیقا چه سودی برای شما دارد سوالات زیر را نگاه کنید.

  • کاربران شما در کدام نقاط جغرافیایی زندگی می کنند؟
  • کدام وب سایت ها کاربران خود را به وب سایت شما فرستاده اند؟
  • چه تعداد کاربر از سایت شما بازدید می کنند؟
  • کدام برگه ها و بخش های سایت شما از همه محبوب تر است؟
  • چه درصدی از کاربرانی که از سایت بازدید کرده اند تبدیل به مشتری شما شده اند؟
  • چگونه می توانیم به افزایش سرعت وردپرس خود بپردازیم؟
  • کاربران از کدام نوع محتوا بیشتر خوششان می آید؟
  • مشتریان وب سایت شما از کجا آمده اند و از وب سایت شما به کجا می روند؟
  • کدامیک از روش های بازاریابی که انجام داده اید برای شما مفید تر بوده است؟
  • کاربران چند دقیقه در سایت شما وقت سپری می کنند؟
  • کاربران بعد از مشاهده وب سایت شما چه رفتاری دارند؟

موارد بسیار دیگری هم وجود دارد که با توجه به لیست بالا نیازی به گفتن همه آن ها نیست. همین قدر بدانید که تمام افراد مطرح در این حوزه کاری از این سرویس استفاده می کنند پس اگر شما هم میخواهید جزو بهترین ها باشید بهتر است که از این سرویس بهره ببرید.

۲- گام به گام تا نصب گوگل آنالیتیکس روی سایت شما (Install Google Analytics)

قبل از یادگیری هر مطلبی شما در ابتدا نیاز دارید تا بتوانید یک حساب گوگل آنالیتیکس برای خود ایجاد کنید، از آنجایی که تعداد زیادی از کاربران، جیمیل یا همان حساب ایمیل گوگل را دارند، همین حساب جیمیل کافی است تا بتوانند به وسیله آن در این سرویس هم حساب کاربری خود را ایجاد کنید. البته باید بتوانید به طریقی مشکل مکانی را حل کنید چون متاسفانه و به لطف تحریم ها گوگل آنالیتیکس مستقیما برای ما در دسترس نیست اما خب از طریق تغییر یک آی پی قادر خواهیم بود تا یک وب سایت با دامنه دات آی آر را به راحتی کنترل کنیم .

به این مطلب توجه کنید که حساب کاربری گوگل ای که برای استفاده از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنید باید حسابی باشد که بتوانید همیشه به آن دسترسی داشته باشید و از آن استفاده کنید و آن را فعال نگه دارید.

نکته:

یک نکته بسیار مهمی که وجود دارد و همیشه باید حواس شما به آن جمع باشد این است که اگر کسی به غیر از خودتان قرار است بهینه سازی سایت شما را انجام دهد مثلا طراح وب سایتتان یا طراحی قالب وردپرس شما یا ارائه کننده هاست و سئوکار شما، در کل هرکسی به غیر از خودتان که حساب گوگل آنالیتیکس را برای سایت شما ایجاد کند این امکان را دارد که به جای شما آن را مدیریت کند که خب چندان مثمر ثمر نیست، پس سعی کنید همواره مدیریت حساب گوگل آنالیتیکس خود را خودتان به دست بگیرید.

۲.۱- ایجاد حساب و پیکربندی اولیه گوگل آنالیتیکس

در قدم اول به یک حساب کاربری گوگل نیاز دارید، اما اگر جیمیل دارید یک قدم جلو هستید و می توانید مستقیما به این آدرس رفته و حساب کاربری خود در گوگل آنالیتیکس را ایجاد کنید. در تصویر زیر گزینه های ایجاد حساب یا عضویت نشان داده شده است. برای شروع روی Sign in کلیک کنید، پس از آن موافقت خود را اعلام کنید تا بتوانید حسابتان را ایجاد کنید.

عضویت گوگل آنالیتیکس

سپس دوباره روی دکمه که گفتیم کلیک کنید و در تصویر زیر روی Account setup کلیک کرده و نام خود را وارد کنید.

گوگل آنالیتیکس

سپس تیک موارد پایین را وارد کنید.

گوگل آنالیتیکس

بعد از تیک زدن قسمت های بالا روی گزینه Next کلیک کنید. صفحه ای می آید که از شما می خواهد که انتخاب کنید که گوگل آنالیتیکس را برای چه دستگاهی می خواهید، وقتی این را هم انتخاب کردید سپس next بعدی را زده و وارد صفحه Property details می شوید که نیاز است تمام اطلاعات خواسته شده را به صورت صحیح وارد کنید.

در قسمت منطقه زمانی کشور Iran را انتخاب کنید و در قسمت آدرس وب سایت، آدرس کاملا دقیق وب سایت خود را وارد کرده و بنویسید. مثلا اگر آدرس وب سایتتان با www آغاز می شود آن را هم بنویسید.

گوگل آنالیتیکس

توجه کنید که با یک حساب گوگل این امکان را دارید تا ۱۰۰ حساب گوگل آنالیتیکس داشته باشید. همچنین می توانید ۵۰ سایت را در گوگل آنالیتیکس برای آنالیز در یک حساب داشته باشید. علاوه بر این می توانید تا ۲۵ نمایش را برای یک وب سایت برای دیگر همکارانتان فعال کرده و استفاده کنید.

خطوط داستانی زیر را در نظر بگیرید:

خط اول : اگر در حال حاضر یک وب سایت دارید، چیزی که نیاز دارید تنها یک وب سایت و یک حساب گوگل آنالیتیکس است.

خط دوم : اگر دو وب سایت دارید که یکی شخصی و دیگری وب سایت کسب و کار شماست، شاید بهتر باشد که دو حساب برای وب سایت های مختلف خود داشته باشید. یکی برای وب سایت کسب و کار و دیگری برای وب سایت شخصی شما.

خط سوم : اگر شما چندین کسب و کار را به طور یکجا باهم دارید و تعداد آن ها کمتر از ۵۰ عدد است و هر کدام وب سایت جداگانه خود را دارند. و شما قصد دارید همه آن ها را در زیر مجموعه یک حساب کسب و کار جمع کنید، باید ذکر کنیم که این امکان برای شما وجود دارد.

خط چهارم : اگر شما چندین کسب و کار دارید و هر کدام از آن ها برای خود چندین سایت دارند که مجموعا تعدادشان بیشتر از ۵۰ عدد است، احتمالا ترجیح می دهید که برای هر کسب و کاری حساب جداگانه ای باز کنید و آن را با زیر مجموعه هایش در یک مجموعه قرار دهید.

در واقع می توان گفت هیچ روش کاملا صحیح یا اشتباهی برای پیکربندی حساب گوگل آنالیتیکس شما وجود ندارد، فقط موضوع این است که شما چگونه می خواهید وب سایت های خود را سازماندهی کنید. این امکان برای شما وجود دارد که حساب های خود را دوباره نام نویسی کرده و نام آن را تغییر داده فقط دقت کنید که این امکان وجود ندارد که حساب کاربری گوگل یک وب سایت را ب حساب کاربری دیگری منتقل کنید.

2.2- کد رهگیری و نصب و راه اندازی کد رهگیری

گوگل آنالیتیکس

کد رهگیری یا کد پیگیری، کدی است که به وسیله آن اتصال شما توسط گوگل تایید می شود و مالکیت شناسایی می شود. یعنی شما باید کدی که برایتان ارسال شده است را در وب سایت خود قرار دهید تا گوگل شما را به عنوان مالک بشناسد و تایید کند.

فکر می کنید اگر همچین مرحله ای وجود نداشت چه می شد؟ در این صورت هر کسی می توانست اطلاعات هر وب سایتی را که میخواهد را توسط گوگل آنالیتیکس به دست آورد. اما اکنون و با توجه به اینکه کد رهگیری فقط در اختیار مدیر سایت قرار می گیرد پس هرکس فقط می تواند تنها وب سایت هایی را که تحت مدیریت خودش است در گوگل آنالیتیکس قرار دهد و اطلاعات را به دست آورد.

وقتی حساب را ایجاد کردید و وب سایت را نوشتید و با قوانین و سیاست کاری گوگل آشنا شدید، یک کد رهگیری برایتان ارسال می شود.

شما باید این کد را در همه برگه های وب سایت خود وارد کنید که البته این کار در وردپرس چندان پیچیده نیست، فقط کافی است تا کد دریافتی را در هدر و فوتر سایت وارد کنید تا در تمام برگه های موجود در وب سایتتان خوانده شود اما باید این را بدانید که شرایط برای نصب در سایت های دیگر کمی متفاوت است.

 

حال قرار است کد رهگیری که برایمان ارسال شده است را در بخشی که گفته شد وارد کنیم، برای این کار وارد تنظیمات قالب وردپرس وب سایت خود شوید. البته چون که قالب های وردپرس سئو و بهینه سازی شده اند به صورت پیش فرض از این بخش پشتیبانی می کنند. یعنی یک بخشی به اسم افزودن اسکریپت و کد به هدر و فوتر در تنظیمات قالب وجود دارد. نگاهی به تصویر بالا بیاندازید.

یا مثلا شاید بخواهید بدون این ویژگی که در پوسته وجود دارد، کد رهگیری را به وب سایت اضافه کنید، در این صورت می توانید از افزونه های وردپرسی مانند افزونه Google Analytics by Monster Insight کمک بگیرید و در این صورت چندان اهمیت ندارد که پوسته وردپرس شما چه باشد.

اما شاید سایت شما وردپرسی نباشد در این صورت باید از یک چارچوب کاری دیگری استفاده کنید که در این صورت به طور مثال با HTML توسعه پیدا کرده است. در این شرایط شما باید کد رهگیری را در تگ قرار می دهید. اگر قصد همچین کاری را دارید می توانید از برنامه های ساده ای مثل Notepad در ویندوز کمک بگیرید.

نصب آنالیتیکس در shopifyیا اگر فروشگاهی بر مبنای Shopify دارید، باید به قسمت فروشگاه آنلاین Online Store مراجعه کرده و به قسمت Google Analytics رفته و ترکینگ کد خود را وارد کنید.

نصب و راه اندازی کد رهگیریاگر وبلاگی در زمینه وبلاگ نویسی آنلاین و رایگان Tumblr دارید، به قسمت تنظیمات وبلاگ در تنظیمات قالب که در گوشه بالای قسمت هدر theme option <header بروید و ترکینگ کد خود را در Google Analytics ID وارد کنید .

همانطور که مشاهده کردید توانستیم در بیشتر سرویس های مدیریت محتوا و یا وبلاگ نویسی کد آنالیتیکس را وارد کنیم. اگر از Blog Spot که یک سرویس وبلاگ نویسی است و عموما با عنوان blogger شناخته می شود استفاده می کنید می توانید به صورت زیر اقدام کنید.

به وبلاگ خود وارد شوید، البته این را مد نظر داشته باشید که اگر در حال استفاده از نسخه فارسی هستید، یک صفحه ای به مانند تصویر زیر برای شما نمایان می شود، به قسمت تنظیمات بلاگر بروید و سپس دیگر را انتخاب کنید و کد خود را وارد کنید. و اگر در حال استفاده از نسخه لاتین هستید باید مسیر زیر را طی کنید.

Settings > Other > Google Analytics

نصب گوگل آنالیتیکس

۳- پیشخوان گوگل آنالیتیکس

در این قسمت روی نوار عنوان کلیک کرده و اطلاعات وب سایت ها را برای نمایش انتخاب کنید. بعد از آن ALL و سپس وارد قسمت Accounts شوید و پیشخوان وب سایت مورد نظر و داده های آماری آن را مشاهده کنید.

آموزش گوگل آنالیتیکس Google Analytics برای نصب و آنالیز سایت۴- مخاطبین (Audience)

در این بخش از Google Analytics گزارش های بیشتری نسبت به قبل در دسترس شما خواهد بود. گزارش هایی همچون رفتار کاربران تا فعالیت کاربران در سایت، اینکه از چه وسیله ای برای بازدید از سایت استفاده کرده اند، موضوعاتی که بیشتر به آن علاقه دارند، محل جغرافیایی کاربران، جنسیت کاربران ، مسیری که برای رسیدن به سایت شما طی کرده اند و … همه و همه را در این قسمت به شما نشان می دهد.

بررسی اجمالی (overview) :

در بررسی اجمالی نیز همانند بخش قبلی همه مواردی که نیاز است راجع به قسمت تحلیل اطلاعات مرتبط با کاربران خود بدانید، به صورت یکجا در اختیار شما خواهد بود.

آموزش گوگل آنالیتیکستجزیه و تحلیل همگروه (Cohort Analytics)

این قسمت از گوگل آنالیتیکس هم یکی دیگر از زیر مجموعه های قسمت مخاطبین می باشد. قسمتی که در حال حاضر در نسخه آزمایشی است و برای نمایش دادن اطلاعات همگروه به طور کلی اختصاص پیدا کرده است. این قسمت یک توانایی برای کاربر را ایجاد کرده تا مدلی از بررسی ها را انجام دهد که در کل یک زمینه خاصی را دنبال می کند. مثل رخداد ها، تبدیل در سایت و…

تجزیه و تحلیل همگروه (Cohort Analytics)جستجو کاربر (User Explorer)

این قسمت این امکان را به شما می دهد تا به اطلاعاتی برای هر کاربر که بر اساس آی پی وی است، دسترسی داشته باشید. فقط نیاز است آی پی را انتخاب کنید تا به طور جداگانه آن را مورد بررسی قرار دهید.

جستجو کاربر (User Explorer)داده های جمعیت شناختی (Demographics)

این بخش هم یکی دیگر از بخش های قسمت مخاطبین است که خود دارای یک زیر مجموعه کوچک است و کمک می کند به وسیله معیار های گوناگونی کاربران دسته بندی شوند، کاربران را به نوعی از یک صافی عبور می دهد و آمار دریافتی از آن ها را بررسی می کند. این معیار ها شامل جنسیت و سن کاربران می باشد.

گوگل آنالیتیکس

مورد علاقه کاربر (Interests)

در این بخش هم مواردی از جمله داده های تحلیل شده دیده می شود که مربوط به مورد هایی مثل دسته بندی هایی که نزدیک به هم هستند و یا قسمت های مختلف فروشگاه و قسمت هایی که برای کاربران بیشتر جالب توجه است و بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد، می باشد.

گوگل آنالیتیکس

جغرافیای کاربرها (Geo)

این قسمت از بررسی های تحلیلی گوگل آنالیتیکس دارای دو زیر مجموعه مجزا است که شامل بخش های مکان و زبان کاربران می باشد. در این قسمت شما می توانید متوجه شوید که کاربرانتان از کدام کشور ها بوده و یا چه زبانی داشته اند.

گوگل آنالیتیکس

رفتار کاربران (Behavior)

این قسمت یکی از مهم ترین قسمت های بخش مخاطبین است و خود دارای زیر مجموعه هایی است. در این قسمت از اطلاعات تحلیل شده در گوگل آنالیتیکس مسیری که کاربران طی کرده اند، رفتاری که دارند، کاربران جدید و آمار و ارقام آنها در مقایسه با کاربر های قدیمی تر، این که چه مطالب و یا محتوا هایی در سایت کاربران را بیشتر درگیر می کند، اینکه دوره ترک و یا برگشت کاربران به سایت شما چقدر است و به طور کلی کمک می کند تا دریابید چه چیز هایی برای کاربرانتان اهمیت بیشتری دارد و بازدید آن ها را در سایت افزایش می دهد و حتی نقاط ضعف سایت تان را شناسایی می کند.

گوگل آنالیتیکس

فناوری های مورد استفاده قرار گرفته (Technology)

در این قسمت از زیر مجموعه مخاطبین شما قادر هستید تا مشخصات شبکه هایی که کاربرانتان استفاده می کنند، اطلاعاتی راجع به دستگاه ها و یا مرورگر های مورد استفاده آن ها و حتی اینکه از چه سیستم عاملی استفاده می کنند به دست می آورید.

گوگل آنالیتیکس

موبایل کاربران (Mobile)

اگر قصد دارید دستگاه های موبایلی کاربران را بررسی کنید یا اینکه راجع به آن ها اطلاعاتی به دست آورید باید به این قسمت مراجعه کنید. در واقع این قسمت را به دلیل بیشتر شدن هرروزه استفاده از موبایل و دستگاه های کوچک به گوگل آنالیتیکس به میدان آورده اند. و نقش موبایل ها را در بازاریابی موفق برای ما یادآوری می کند.

گوگل آنالیتیکس

داده های سفارشی (Custom)

در این قسمت شما آزادی دارید تا هر موردی را که نیاز می بینید و می خواهید بررسی کنید، البته در این قسمت باید متغیر های سفارشی را مشخص و تنظیم کنید تا اطلاعاتی که می خواهید برای شما تجزیه تحلیل و آماده شود.

آزمایش و محک زدن (Benchmarking)

این قسمت از آمار و اطلاعات تحلیل شده، مربوط به صنعت کسب و کار است و مواردی که در این زمینه مورد بررسی قرار می گیرد را تا حدودی می توان متفاوت از موضوعات قبلی دانست. در این قسمت این امکان به وجود آمده است تا کانال ها و یا مسیر هایی را که منتهی به وب سایت ما بوده اند را بررسی کرد یا مثلا مکان یا دستگاه های کاربران را مورد بررسی قرار داد.

گوگل آنالیتیکس

جریان رهیابی کاربر به سایت (User flow)

در این بخش اطلاعات به صورت نموداری به شما نشان داده می شود که به صورت درختی یا نموداری مسیرهایی که روبه روی کاربران است را نشان می دهد. در این بخش مسیر های حرکتی کاربران را نشان می دهد که بر اساس کشور شروع شده و از قسمت های مختلفی در سراسر وب چرخیده اند و در نهایت به وب سایت شما رسیده اند. در این قسمت شما می توانید مسیر های حرکتی کاربران را مشاهده کنید.

مسیریابی کاربر به سایت (User flow)۵- قسمت گزارش ها در پیشخوان گوگل آنالیتیکس (Reports)

در بخش گزارش ها در پیشخوان گوگل آنالیتیکس، دسته بندی های مختلفی برای اطلاعات وجود دارد، اما در کل همه آن ها یک گزارش کلی از این بخش ارائه می کنند، که شامل اطلاعاتی از قسمت های زیر مجموعه این بخش هستند. اولین بخش از آن را گزارش زنده از قسمت های مختلف را نشان می دهد.

قسمت گزارش ها در پیشخوان گوگل آنالیتیکس (Reports)گزارش لحظه ای (Real Time)

این بخش تا کنون تغییراتی زیادی داشته و روز به روز بهبود یافته است. در حال حاضر می توان اطلاعاتی از سایت را در این قسمت دید که به صورت همزمان در حال رخدادن در سایت است. به عبارت دیگر چیزی که در این قسمت مشاهده می کنیم تمام چیزی است که به صورت آنلاین در حال اتفاق افتادن در سایت است.

گوگل آنالیتیکس

۱- بررسی اجمالی (Overview)

در این بخش می بینید که اطلاعات تمام زیر مجموعه های گزارش لحظه ای در یک برگه برای شما جمع آوری شده است. شما می توانید بخش هایی مربوط به ارجاع دهنده ها، ترافیک، جغرافیای کاربران، کلمات کلیدی برتر و… را به طور کلی در این قسمت ببینید.

۲- مکان (Location)

در این قسمت مکان و کشورهایی که کاربران در آن ساکن هستند را می توانید مشاهده کنید. اگر روی نقشه و بر روی هر کدام از کشور ها کلیک کنید اطلاعات کلی کاربران را مشاهده خواهید کرد.

۳- منابع ترافیک (Traffic Sources)

در این بخش میتوانید متوجه شوید که کاربران از چه قسمت هایی از دنیای وب به سمت سایت شما آمده اند، منبع ترافیک ورودی وب سایت که باعث شده است به وسیله آن کاربران به سمت وب سایت شما بیایند مشخص می شود.

۴- رفتار کاربران (Behavior)

زمانی که کاربران در حال انجام کارهای خود هستند رفتار نامیده می شود، مثلا وقتی کاربران جستجویی می کنند یا خریدی انجام می دهند یا مثلا فرمی را پر می کنند، به نوعی رفتار به حساب می آید و همه را می توانید در این قسمت ببینید.

گوگل آنالیتیکس

۵- اتفاقات (Events)

این بخش در واقع همان رخداد هایی هستند که در سایت شما اتفاق می افتند. مثل ورود و خروج کاربران و مثل قسمت قبلی مشاهده رفتار کاربران و …

۶- تبدیل (Conversions)

یکی از قسمت های مهم است که راجع به ارتباط کاربر با سایت شما است، که به نوعی می شود پیوند کاربران با سایت شما. که شامل تکمیل فرم های تماس یا حتی خرید یکی از محصولات فروشگاهی شما.

۶- رفتار کاربری (Behavior)

در بخش رفتار کاربران قسمت های مختلف فراوانی وجود دارد، که در این قسمت می توانید هر چیزی را که کاربران نسبت به وب سایت شما در نظر گرفته اند ببینید. مثلا نوع رفتارشان هنگام وارد شدن به سایت، مدت زمانی که در سایت می گذرانند، اینکه به کدام قسمت ها سر می زنند، کدام مقاله ها را بیشتر مطالعه می کنند، سرعت و جستجوی وب سایت، اینکه کدام محتوا برتر است و مثلا کاربران با کدام اتفاقات بیشتر درگیر می شوند هم در بخش رفتار کاربری در گوگل آنالیتیکس قرار می گیرد. در این بخش می توانید نقاط ضعف و قوت سایت خود را بهتر بشناسید.

بررسی اجمالی (Over view)

این قسمت به شما کمک می کند تا یک نمای کلی از رفتار کاربری را ببینید. اما اگر می خواهید تخصصی تر رفتار کنید و خیلی در این زمینه دقیق شوید باید به قسمت های مختلف رفتار کاربری مراجعه کنید.

جریان رفتاری (Behavior Flow)

این قسمت از اطلاعات نشان می دهد که کاربران در سایت چه رفتاری را در پیش می گیرند. مثلا وقتی به یک آدرس خاصی می رسند در همان جا می مانند یا مثلا از برگه های تبلیغاتی که دارید فرار می کنند و فقط وقتی به محصول مورد نظر و یا محتوا می رسند تبدیل انجام می شود یا اینکه اصلا از سایت فرار می کنند.

محتوای سایت (Site Content)

این بخش راجع به تولید محتوا شماست که یکی از مهم ترین قسمت های سایت شما را شامل می شود. اگر تصمیم دارید به بررسی محتوای سایت خود بپردازید باید از این قسمت استفاده کنید. این قسمت شامل برگه های سایت یا مثلا محتوا های آزمایشی که برای آزمایش کاربر و مثلا سلایق آن ها در رابطه با محتوا از آن بهره می برید، می باشد. در واقع از این برگه ها برای این استفاده می شود که بخواهیم تست کیفیت بگیریم و ببینیم در گوگل چه رتبه ای به دست می آوریم.

برگه های فرود یا برگه هایی که کاربران پس از جریان های خاصی به آن ها رجوع می کنند که اکثرا هم شامل همان برگه های اصلی وب سایت می شود و یا مثلا آخرین برگه هایی که کاربران در حال خروج از وب سایت مشاهده کرده اند.

گوگل آنالیتیکس

سرعت سایت (Site Speed)

این بخش یکی از پرکاربرد ترین قسمت های گوگل آنالیتیکس است زیرا موضوع سرعت در سایت بسیار مهم است، چرا که هرچه سرعت بالاتر باشد کاربر راضی تر می شوند و به تبع ترافیک سایت شما بالا می رود. اگر تاکنون ابزار های مختلف تست سرعت را بررسی و یا استفاده کرده اید باید بگوییم که در اینجا امکانات بیشتری در اختیار شما قرار دارد. در اینجا این امکان برای شما وجود دارد که دسته ای از قسمت سرعت وب سایت که بر اساس کاربران مختلف و سرعت اینترنتی که در اختیار آن هاست را ببینید. علاوه بر این در این قسمت پیشنهاد هایی برای بهینه سازی قسمت های مختلف سایت در اختیار شما خواهد بود.

گوگل آنالیتیکس

جستجوی وب سایت (Site Search)

این بخش به شما کمک می کند تا همه جستجویی که در وب سایت وجود دارد را روی جستجوی گوگل تنظیم کرده و سپس برای وب سایت خودتان نتیجه جستجو کاربر را نمایش بدهید و ببینید در سایت شما چه مواردی بیشتر از همه جستجو می شود که با توجه به این ها بتوانید در جهت بهینه سازی سایت خود اقدام کنید.

گوگل آنالیتکس

رخداد ها (Events)

عملکرد های کاربری در ازای محتوای وب سایت در قسمت رخداد ها وجود دارد. مثلا اگر کاربران ویدئو های وب سایت را مشاهده کنند یا دانلود کنند، در رای گیری ها و بخش نظرات مشارکت کنند و یا عناصر محتوایی را بررسی کنند و موارد این چنینی را مورد بررسی قرار دهند را می توان در قسمت رده بندی اتفاقات و رخداد ها دسته بندی نمود.

گوگل آنالیتیکس

ناشر (Publisher)

این قسمت برای کاربرانی که از تبلیغات گوگل ادورز Ad استفاده می کنند، کاربرد داشته زیرا می توانند آن را با دابل کلیک Double Click وصل کنند.

گوگل آنالیتیکس

۷- کسب و فراگیری کاربران (Acquistion)

در این قسمت از گوگل آنالیتیکس و اطلاعات آنالیز شده به صورت کلی به رفتاری که کاربران دارند و ترافیک و منابعی که به واسطه آن به سایت شما دسترسی پیدا کرده اند دسترسی پیدا می کنید. مثلا میتوانید ببینید کاربران پس از اینکه به سایت شما آمدند چه رفتاری داشته اند، از کجا آمده اند، در کجا مانده اند  به کجا می روند، چه چیزی بیشتر از همه آن ها را مشغول کرده است. چند درصد با وب سایت شما ارتباط گرفته اند و آیا به مشتری شما تبدیل شده اند یا نه.

کسب و فراگیری کاربران (Acquistion)تمام ترافیک ورودی (All Traffic)

در این بخش بر اساس دسته های مختلف و گوناگونی مثل کانال ها و یا مسیر هایی که کاربران توسط آن ها به سایت شما ورود کرده اند و البته مستقیم بوده اند، تمام ترافیک ورودی کاربران قابل مشاهده است. یا مثلا منابع و آدرس هایی که کاربران به عنوان معرف شما عنوان کرده اند و به سمت سایت شما آمده اند را به صورت منابع درختی به شما نشان می دهد و در آخر ارجاع ها و لینک هایی که دیگر وب سایت ها مستقیما به سایت شما داده اند و کاربران را به سمت سایت شما فرستاده اند.

گوگل آنالیتیکس

تبلیغات گوگل (AdWords)

این بخش از گوگل آنالیتیکس به تبلیغات گوگل اختصاص پیدا کرده است و زیر مجموعه های اختصاصی و زیادی برای خود دارد. اما فقط زمانی کاربرد دارد که شما در گوگل تبلیغات خود را دارید.

گوگل آنالیتیکس

دستگاه جستجو (Search Console)

این قسمت جدیدا به گوگل آنالیتیکس اضافه شده و شامل برگه های فرود یا به طور مثال برگه هایی است که مختص کاربران طراحی شده است. این قسمت همچنین شامل زیر مجموعه هایی است که شامل کشور هایی که محل سکونت کاربران است و یا در آنجا به جستجو پرداخته اند، یا حتی دستگاه هایی که با آن به جستجو پرداخته اند و در آخر سوال هایی که احتمالا کاربران سرچ کرده اند و یا در وب سایت پرسیده اند هم در این بخش قرار گرفته است.

هرچند این بخش قبل ها در ابزار های وبمستری گوگل وجود داشت، اما خب جدیدا به این قسمت اضافه شده است تا هم بتوان از امکانات آن استفاده کرد و هم بتوان آن را تجزیه و تحلیل کرد. در دستگاه جستجو این امکان برای شما فراهم شده است تا یک سیستم جستجوی سفارشی شده را راه بیاندازید و بعد در وب سایت خود قرار دهید، این گونه می توانید جستجو های وب سایت خود را کنترل کنید.

گوگل آنالیتیکس

اجتماعات (Social)

در این بخش یعنی شبکه های اجتماعی و زیر مجموعه های گسترده آن این امکان را دارید تا همه آنچه کاربران از شبکه های اجتماعی به سمت وب سایت شما فرستاده اند را پیگیری کنید. تبدیل هایی که توسط شبکه های اجتماعی و یا اعتماد سازی به وجود آمده اند را بررسی کنید. همچنین در کنار این ها به اطلاعاتی که مرتبط به آمار کاربران راه یافته از شبکه های اجتماعی به سایت شما و همچنین جریان های کاربری که توسط شبکه های اجتماعی به سایت شما وارد شده و در سایت در حال گشتن هستند نیز دسترسی خواهید داشت.

گوگل آنالیتیکس

کمپین های اجتماعی (Campaigns)

در این بخش شما به یک سری داده و اطلاعات دسترسی خواهید داشت که در آن ها باید به دنبال کلمات و یا هشتگ هایی باشید که در شبکه های اجتماعی به وجود آورده اید و بار اول توسط خودتان استفاده شده است. این چنین در کنار کمپین های رایگان خواهید توانست که از قسمت کلمات کلیدی که حامل پرداخت هم می باشد استفاده کنید و اطلاعاتی را از گوگل به دست بیاورید که به ازای آن ها باید هزینه بپردازید.

گوگل آنالیتیکس

۸- نرخ تبدیل (Conversion)

در بخش میزان تبدیل کاربران، اطلاعات رفتاری کاربران راجع به قسمت هایی از سایت شما پردازش می شود. این تبدیل ها به دو صورت هستند، تبدیل های بزرگ و کوچک، Macro Conversion and Micro Conversion، که به طور معمول تبدیل های بزرگ به پیوند های بزرگ کاربری یا وب سایت گفته می شود که خرید کاربر از فروشگاه شما یک مثال برجسته از این قسمت می باشد. همچنین تبدیل های کوچک به مورد هایی مثل پر کردن فرم تماس یا حتی عضو شدن در خبرنامه شما گفته می شود.

اهداف (Goals)

شاید بتوان گفت به نوعی قسمت اهداف بخش بزرگ یا اصلی از گوگل آنالیتیکس است، در واقع هدف در گوگل آنالیتیکس همان چیزی است که شما به طور مستقیم قصد دارید آن را بررسی کنید.

گوگل آنالیتیکس

فروشگاه (Ecommerce)

در این بخش می توانید خرید ها و نظرات کاربران راجع به محصولاتی که خریداری کرده اند را مورد بررسی قرار دهید و فروشگاه خود و محصولاتتان را پیگیری کنید. این گونه شما خواهید توانست در زمان های مختلف بررسی کنید راجع به میانگین خرید هایی که از سایت شما شده و یا خرید هایی که در زمان های مختلف کاربران انجام داده اند.

گوگل آنالیتیکس

قیف چند کاناله (Multi Channel Funnels)

چیزی که کاربر را تبدیل به مشتری می کند چیزی نیست به جز جستجو ها، ارجاع ها و تبلیغات، تبدیل ها و معاملات فروشگاه اعتبار آخرین کمپین ها در گوگل آنالیتیکس.

اما به نظر شما چه قانونی قبل از ارجاع ها و جستجو وجود دارد که این تبدیل را ممکن می کند. چه مدت زمانی طول می کشد تا محصولی توجه کاربر را جلب کند و خرید انجام شود؟

جواب این سوال ها را می توانید در قیف چند کاناله و گزارش های این دسته بندی پیدا کنید. و همچنین می توانید در کانال ها پیدا کنید که کانال های بازاریابی شما چگونه کار می کنند و چگونه کاربر را به مشتری تبدیل می کنند.

به طور مثال؛ تعداد زیادی از کاربران به واسطه جستجو در گوگل و یا مثلا مطالبی که در شبکه های اجتماعی خوانده اند با برند و یا محصولات شما آشنا شده اند، آن را بررسی کرده اند و در نهایت وارد وب سایت شده و محصول را خریداری کرده اند.

قیف چند کاناله برای شما روشن می کند که قبل از ارجاع و جستجو و در آخر فروش، وضعیت کاربر چگونه بوده و مسیری که برای رسیدن به محصول شما طی شده از کجا آغاز شده است.

گوگل آنالیتیکس

تناسبات و تخصیص (Attribution)

این قسمت از گوگل آنالیتیکس به بازاریاب کمک خواهد کرد تا برای خودش معیار های مختلفی در نظر بگیرد تا بتواند فروش بهتری داشته باشد. مثلا فرض کنید یک کاربر با جستجو کردن در گوگل یا دیدن تبلیغات در انتها به سایت شما رسیده است و خرید را انجام می دهد. حال یک بازاریاب از این بخش برای پخش کردن مناسب اعتبار پولی برای خرید کردن از کانال های گوناگونی که باعث خرید و فروش شده است استفاده می کند.

گوگل آنالیتیکس

کلام آخر

این تمام چیزی بود که شما برای نصب و راه اندازی و استفاده از قسمت های مختلف گوگل آنالیتیکس به آن نیاز داشتید و بعد از این می توانید به خوبی از آن استفاده کنید.

موفق و پیروز باشید

 

مطالب مرتبط

نظرات و دیدگاه ها
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد

تمامی حقوق برای کمک وردپرس محفوظ میباشد طراحی شده بصورت بومی توسط کمک وردپرس