شاید این سوالی باشد آیا انجام سئو ضروری هستش ؟ که ذهن خیلی از افراد را در گیر کرده باشد ، ما دراین مقاله می خواهیم به این موضوع اشاره کنیم و برخی از راه حل های مورد نیاز رو بهتون معرفی و آموزش بدیم :
آیا انجام موارد سئو برای وبسایت های وردپرسی ضروری هستش ؟
بهینهسازی موتورهای جستجو یا سئو وردپرس موضوعی می باشد که این روز ها در حوزه بازاریابی دیجیتال مطرح شده است. از همین رو دلیل خیلی از افرادی که به تازگی با بازاریابی موتورهای جستجو آشنا شده اند با این سوال روبرو خواهند شد:
آیا سئو یک نیاز و ابزار جدید برای بازاریابی می باشد یا هزینهای برای تشخیص میزان بازگشت سرمایه؟
در پاسخ به این سوال باید گفت که هر دو
در واقع سئو برای بازاریابی و تجارت امروز یک نیاز همیشگی محسوب میشود . در عصر تکنولوژی مشتریان کمتر از دفترچه تلفن، دایره المعارف و کتاب و روزنامه استفاده می نمایند . آنها با استفاده از گوشیهای هوشمند، کامپیوتر و تبلت آنچه نیاز دارند را در می بابند . در مقابل هر کسب و کاری که از یک وبسایت برای معرفی خدمات خود استفاده می نماید نیاز خواهند داشت تا به خوبی دیده شود البته که این موضوع به یک تیم پشتیبانی سایت خوب نیازمند هستش تا بتونه توجه و اعتماد مشتریان را جلب نماید ؛ اما در این راه تا چه حد موفق خواهیم بود ؟
چرا سئو مهم است؟
این سؤال را در ابتدا مطرح می شود چرا تا زمانی که از اهمیت سئو و بهینهسازی سایت باخبر نیستسم نمیتوانیم به فواید و کارایی آن بپردازیم . یکی از جنبههای مهم سئو، سازگار کردن وبسایت شما با فهم کاربران و منطق موتورهای جستجو می باشد
با وجود اینکه گوگل رضایت کاربران را به صاحبان وبسایت پیشنهاد داده است ، اما نباید این حقیقت را از یاد برد که موتورهای جستجو انسان نیستند . اگرچه موتورهای جستجو به میزان قابل توجهی پیچیده خواهند می باشند ، اما هنوز نمی توانند صفحات وبسایتها را با بینشی مشابه انسان درک، تجزیه و تحلیل نمایند . انجام سئو و بهینه سازی سایت، به موتورهای جستجو کمک می کند تا موضوع و اهمیت هر صفحه و میزان کیفیت آن را بهتر متوجه شویم
ما به دفعات درباره بی فایده بودن سئو شنیدهایم جملاتی نظیر:
هیچ مهندس باهوشی یک موتور جستجو نمی سازد که وبسایتها برای نمایش بهتر در لیست نتایج آن و دریافت رتبه بالاتر نیازمند پیروی از قواعد و اصول خاصی باشند. هر انسانی حتی با داشتن یک نصفه مغز سیستمی میخواهد که بهراحتی بتواند در بستر تمام معماریها حرکت نماید ، کدهای پیچیده و ناقص را تجزیه و تحلیل کنند و حتی راهی برای ارائه بهترین نتایج ممکن پیدا نماید ، نه اینکه سیستمی طراحی کند که بهوسیله کارشناسان غیرمتخصص بازاریابی بهینهسازی شود!
در حقیقت این تنها یک سوی ماجرا می باشد . فکر کنید که شما یک تصویر از حیوان خانگی یا هر چیز مورد علاقه خود را در اینترنت قرار داده اند . بهترین موتورهای جستجو با هر سطح از هوشمندی، در حال حاضر در فهم ماهیت تصاویر دچار مشکل می باشند . حال شما چگونه میخواهید به موتورهای جستجو مفهوم تصویر خود را منتقل نماید؟
خوشبختانه سئو به پشتیبانی وردپرس اجازه میدهد تا با استفاده از معیارهایی به موتورهای جستجو در فهم بهتر مطالب خود کمک کنند. در واقع اضافه کردن یک ساختار مناسب و قابل فهم برای موتورهای جستجو به محتوای وبسایتها، یکی از اصلیترین بخشهای سئو می باشد .
فهم قابلیتها و محدودیتهای موتورهای جستجو به شما کمک می نماید تا قالبی مناسب برای محتوای خود تهیه نماید و مطالب وبسایت خود را بهگونهای قرار دهید که برای موتورهای جستجو قابل درک و تجزیه و تحلیل می باشد.
بدون سئو یک وبسایت نمیتواند به خوبی در نتایج موتورهای جستجو دیده شوید . از همین رو اگر موتور جستجو نتواند وبسایت شما را مشاهده نماید ، حتما کاربران نیز قادر به یافتن محتوای سایت شما نخواهند بود.
برای درک اهمیت سئو موارد زیر را هم در نظر بگیرید:
اکثر کاربران موتورهای جستجو علاقه دارند تا یکی از 5 نتایج پیشنهاد شده در صفحه نخست را انتخاب کنند ؛ از همین رو اگر برای مطالب خود به دنبال خواننده می باشید یا برای فروشگاه خود به مشتری نیاز خواهید داشت ، ناچارید که در رتبههای بالای نتایج جستجو باشید .
سئو تنها برای سازگاری با موتورهای جستجو نمی باشد ، بلکه برای یک سئوی خوب موجب بهبود تجربه کاربری و کاربرد بیشتر یک وبسایت خواهد بود .
سئو برای دیده شدن وبسایت شما در شبکههای اجتماعی مفید می باشد . پیش از سه میلیارد نفر از مردم جهان حداقل در یکی از شبکههای اجتماعی حضور دارند . محتوای شما اگر در نتایج جستجو جایگاه مناسبی پیدا خواهد نمود و کاربر آن را انتخاب کند، بهاحتمال زیاد در یکی از شبکههای اجتماعی نظیر فیسبوک و توئیتر به اشتراک گذاشته خواهند شد و این اشتراک به معنای یک لینک مفید برای بهبود رتبه وبسایت شما خواهد بود.
فرآیند سئو به چه بخشهایی تقسیم خواهد شد؟
همان گونه که در مقاله آیا انجام سئو ضروری می باشد؟ گفته شد سئو یک فرآیند ثابت نمی باشد ، اما با این حال میتوان آن را به دو بخش کلی تقسیم کرد .
سئو درونی سایت (On-site SEO):
سئو دورنی به اصول به کار گرفته شده در سایت برای جستجوی بهتر آن توسط موتورهای جستجو گفته می شود . انتخاب کلمات کلیدی مناسب، تراکم منطقی و غیر مصنوعی آن در تمام متن، به کار بردن متنهای جایگزین برای عکسها، عنوانهایی جذاب با طول مناسب و حاوی کلمات کلیدی و افزایش سرعت وردپرس همگی از جمله این موارد می باشند که باید در طراحی قالب وردپرس به آن به خوبی بپردازید .
همچنین در سئو درونی سایت مخاطبان نیز اهمیت فراوانی دارند. سئو بیرونی سایت این امکان را دارد که برای شما ترافیک بیشتری به ارمغان بیاورد ، اما شما به این مخاطبان چه چیزی عرضه می نماید ؟ محتوای با کیفیت نکتهای می باشد که کاربران مهمان را به مخاطبان همیشگی تبدیل خواهند شد. بنابراین سئو درونی سایت از سئو بیرونی بسیار مهمتر می باشد .
برای کسب و کارهای کوچک که از قدرت سرمایهگذاری محدودی برخودار می باشد و مشتریان آنها طیف کوچکی از جامعه محسوب خواهند شد ، سئوی On-Page سایت تمام آن چیزی است که نیاز دارند. در واقع سئو بیرونی هنگامی معنا پیدا می نماید که مخاطبان شما از میان مردم عادی می باشد .
سئو بیرونی سایت (Off-site SEO):
به ترویج هرچه بیشتر وبسایت یا وبلاگ بهگونهای که موجب کسب رتبه بهتر در لیست نتایج خواهد شد ، سئوی بیرونی گفته می شود . سئو بیرونی سایت را اغلب با لینک بیلدینگ می شناسند اما ما ترجیح میدهیم به جای این عبارت کوتاه از عبارت ترویج وبسایت از طریق یک راه مناسب استفاده نمایم چرا که شامل متدها و تکنیکهای گستردهتری در مقایسه با ساخت لینک میشود.
به طور کلی، موتورهای جستجو تلاش می نمایند تا صفحات خیلی مهم از یک وبسایت را پیدا کرده و هنگام جستجوی کاربران به آنها نشان خواهند داد . یکی از راههای تعیین میزان اهمیت صفحات یک وبسایت، تعداد لینکهایی می باشد که به آن صفحه اشاره کرده اند .
لینکهای ورودی معیار نسبتاً قابلاعتماد می باشد و البته میزان تاثیر آنها به وبسایت با سایت مبدأ نیز وابسته می باشد . این تاثیر میتواند مثبت و منفی باشد. اگر از یک وبسایت شناختهشده و قابلاعتماد لینک دریافت نماید قطعاً موجب بهبود جایگاه شما خواهد شد، اما اگر این لینک از وبسایتهای هرزنگار، غیرمرتبط و فروشنده بک لینک دریافت شده خواهند بود باید انتظار عواقب منفی آن را داشته باشید.
تغییرات مداوم الگوریتم گوگل:
معیارهای بهینه سازی محتوا به طور دائم در حال تغییر می باشد، بازاریابی محتوا نخستین بار از میانههای دهه 1990 میلادی تشکیل شد . در آن زمان متاتگ ها و تکرار مداوم و مصنوعی کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) تنها تکنیکهایی می باشد که برای به دست آوردن رتبه مناسب در لیست نتایج به کار بسته خواهد شد .
در سال 2004 بمباران محتوا وبسایتها با انکر تکست ها و خرید لینکهای فراوان از وبلاگها به اهرمی مضاعف برای کسب رتبه بهتر تبدیل شده بود. در سال 2011 پای شبکههای اجتماعی هم به بازار داغ رتبهبندی وبسایتها کشیده شد تا بازاریابی شبکههای اجتماعی نیز به یک متد اصلی برای بهینهسازی موتورهای جستجو بدل شوند .
الگوریتمهای موتورهای جستجو همگام با تغییرات دنیای اینترنت دائماً بهینهسازی خواهند شد . با این اوصاف تکنیکهایی که سالها قبل به بهبود رتبه وبسایت شما و رونق کسب و کارتان منجر شده بود امروزه میتواند آسیبهای جبرانناپذیری به سئو سایت شما وارد نماید .
اگرچه آینده تغییرات الگوریتم موتور جستجو نامعلوم می باشد ، اما چیزی که واضح می باشد ضرورت و اهمیت سئو است. شاید وضعیت وبسایت شما در موتورهای جستجو هم اکنون رضایت بخش باشد ، با این حال اگر با اصول صحیح سئو پیشروی نماید در آینده جایگاه خود را در بین کاربران از دست خواهید داد.
برای آنکه بتوان از موتورهای جستجو نتیجه گرفت باید به تغییرات ایجاد شده در موتور جستجوی گوگل مسلط باشید . اگر بتوانید وبسایت خود را با این تغییرات مطابقت نماید ، مطمئناً شما برنده بازاریابی موتورهای جستجو می شوبد.
رقبای شما بیکار نمی باشند:
اگر عبارت بازاریابی دیجیتال و سئو به گوش شما رسیده باشد ، مطمئن باشید رقبایتان نیز از پتانسیل بالای آنها مطلع می باشند و حتی این امکان وجود دارد که کار بر روی بهینه سازی برای موتورهای جستجو را نیز آغاز کرده باشند. بازار سئو و بهینهسازی این روزها گرمِ گرم می باشد و تصور نمیشود با وجود موتور جستجوی گوگل این بازار به این زودیها از تب و تاب بیافتد .
اگه به دنبال این هستید که مشتریان خود را به صورت اینترنتی هدف بگیرید ، چه بهتر که زودتر دست به کار شوید زیرا هر چه رقابت سئو بین شما و رقبایتان بیشتر شوند ، رتبه گیری در نتایج جستجوی گوگل نیز به مراتب دشوارتر میشود.
چه تفاوتی میان سئو و بازاریابی اینترنتی است؟
شاید شما نیز مانند خیلی از کسب و کاران تازه آشنا شده با بازاریابی دیجیتال، از خود بپرسید که آیا سئو وردپرس همان بازاریابی اینترنتی می باشد ؟ سادهترین جواب این است که سئو تنها یکی از ابزارهای موجود برای رشد و رونق در بازاریابی اینترنتی است. ابزارهای دیگری مانند شبکههای اجتماعی، ایمیل و استراتژی محتوا نیز به اندازه سئو در موفقیت یک کمپین بازاریابی اینترنتی تاثیرگذار هستند.
ساخت یک وبسایت مانند تکمیل کردن یک پازل بزرگ می باشد که برای کامل شدن به تمام قطعات نیاز دارد . هنگامیکه شما یک وبسایت راهاندازی می نماید باید با هزاران رقیب همانند خود به رقابت بپردازید و سئو وردپرس تنها یکی از ابزارهای موجود برای کسب رتبه بهتر در این رقابت می باشد . اگر این سوی ماجرا فهم درست موتورهای جستجو از مطالب شماست، سوی دیگر رضایت کاربرانی خواهد بود که به وبسایت شما هدایت شدهاند!
آیا سئو یک سرمایهگذاری قابل بازگشت میباشد ؟
صاحبان کسب و کارهای موفق اغلب علاقه دارند تا بهرهوری کارکنان خود را افزایش دهند و از روشهای مختلفی هم برای سنجش میزان آن استفاده می نمایند. در چنین کسب و کارهایی هر هزینهای بهاحتمال زیاد موجب بازگشت سرمایه شوند . خواه در قالب کاهش سایر هزینهها و خواه بهصورت افزایش درآمد.
سئو نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد و صرفِ هزینه برای آن نیازمند راههایی برای سنجش بازگشت سرمایه می باشد . در ادامه این مقاله (آیا انجام سئو ضروری می باشد؟) روشهایی برای اندازهگیری بازگشت سرمایه از طریق سئو ارائه خواهد شد .
نخستین معیار اندازهگیری، میزان ترافیک بازدیدکنندگان وبسایت است که همواره دچار افزایش و کاهش خواهد شد . افزایش منطقی و بلندمدت ترافیک نشان از موفقیت استراتژی سئو می باشد .
دومین معیار رتبهبندی وبسایت ، جایگاه مناسب آن در نتایج جستجو میباشد که سختتر از میزان ترافیک وبسایت اندازهگیری است . با این حال سایتهایی زیادی ، ابزارهایی را برای سنجش رتبهبندی و مشاهده تغییرات ایجادشده در آن را در اختیار کاربران قرار میدهد. حتی گوگل نیز این اطلاعات را با جزئیات دقیق در اختیار وبمسترها می گذارد .
آخرین معیاری که برای صاحبان کسب و کار از مفهوم بیشتری برخوردار می باشد میزان تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل است. مشتریانی که به محصولات و خدمات شما علاقه دارند اما هنوز آنها را خریداری نکرده اند . این مشتریان علاقه خود را با کامل کردن فرمهای نظرسنجی و ثبتنام و یا ایجاد ارتباط با مراکز فروش و پرسوجو درباره محصولات نشان خواهند داد. برای بررسی این معیار لازم می باشد پرسشهایی را مطرح نماید و به آنها با دقت پاسخ دهید.
سوالاتی که در بررسی معیار ها باید پرسیده شود:
- میزان نرخ تبدیل چقدر می باشد؟
- تعداد تماسهای تلفنی و ایمیلی چقدر است؟
- و از همه مهمتر هزینه تمامشده برای هر تبدیل چه مقدار است؟
اگر سنجش تبدیل کاربر به مشتری در نظر نادیده گرفته شود ، 2 معیار دیگر نیز فاقد اهمیت و کارایی لازم خواهد بود . اگر این نرخ تبدیل به حد قابلانتظار نباشد یا هزینه هر تبدیل آنقدر گران تمام شود که قابل رقابت با سایر روشهای بازاریابی نمی شود ، متأسفانه بازگشت سرمایه موفقیتآمیز نخواهد بود.
آیا این به معنای اجتناب کسب و کارها از سرمایهگذاری در سئو خواهد بود؟ پاسخ منفی این می باشد که با این حال، قطعاً این شکست در میزان سرمایهگذاری بعدی تاثیر خواهد گذاشت . به یاد داشته باشید که سئو مانند فیسبوک، توئیتر و سایر شبکههای اجتماعی کاربر محور خواهد بود و از همین رو هر نوع نیاز و نگرش آنها بهینهسازی خواهند شد . از همین رو اگر پس از سرمایهگذاری در این زمینه به نتایج رضایتبخش نرسیدید تنها باید استراتژی خود را تغییر دهید ، نه آنکه آن را به کل کنار بگذارید.
در پایان :
دراین مقاله (آیا انجام سئو ضروری می باشد؟) سئو یا همان بهینهسازی موتورهای جستجو راهی برای فهم بهتر مطالب وبسایت توسط موتورهای جستجو می باشد . بهینهسازی اصولی میتواند منجر به افزایش ترافیک یک سایت یا مشتریان یک فروشگاه اینترنتی شود. با این حال نمیتواند جای ابزارهایی مانند شبکههای اجتماعی و استراتژی محتوا را در بازاریابی اینترنتی بگیرید . سئو و سایر این ابزارها اگرچه اهدافی مشترک دارند، اما راهی متفاوت را طی می نمایند
سئو بیشتر بر سازگاری با الگوریتم موتورهای جستجو تمرکز می نمایند حال آنکه شبکههای اجتماعی و استراتژی محتوا علایق و جلبتوجه مخاطبان و مشتریان را در دستور کار خود قرار میدهند. از همین رو بهترین راه این می باشد که تمامی این راهکارها را همگام با یکدیگر به کار بگیرید تا در دنیای دیجیتال مارکتینگ حرفی برای گفتن داشته باشید .
از طرف دیگر بهکارگیری سئو نباید شما را از کیفیت محصول، سرویس یا محتوا غافل کنید . این یک واقعیت می باشد که محتوای بیکیفیت حتی با معجزه نیز نمیتواند برای مدت طولانی جایگاه خوبی در میان نتایج موتورها و مخاطبان داشته باشد.
امیداواریم که در این مقاله آیا انجام سئو ضروری می باشد؟ از سری مقالات کمک وردپرس توانسته باشیم رضایت شما را جلب نمایم..